Jag byter till min egen nationaldag

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är Sveriges nationaldag En avslagen historia. Jag har nu beslutat att den dagen framöver får min uppmärksamhet endast över en varm korv med mos och en Pucko.
 
Men jag tänker, även i morgon, klä mig snyggt och åka ner till havet och lägga lite av trädgårdens blommor i vågorna. Av andra skäl.
 
Jag tänker skänka en tanke åt de som fixade till det. Till de som betydde något. Jag skall skicka många ödmjuka tankar till alla som bidrog.
 
 
6 juni 1944
 
Det handlar så klart om Dagen D. Dagen då unga män inledde kampen om ett fritt Europa, en friare värld. De var av en mängd olika nationaliteter. De tog stryk för vår frihet. De dog som flugor. De var rädda. De hade mod. Jobbet skulle göras.
 
Jag har en grundmurad respekt för människor som offrar sig i kampen mot den renodlade ondskan. Utan dessa killar hade vår värld sett annorlunda ut. Nu mesas det omkring när det gäller nästa stora hot mot vår värld. Islamisterna verkar få knalla in i väst lite som de vill. En annan tid, ett annat krig.
 
Det har börjat. Tro mig.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0