Grundlagen — okänt begrepp?




Bo Rothstein skriver att grundlagen med största sannolikhet inte följs när det gäller vårt sätt att hantera vissa  friskolor. Han har skrivit om grundlagen förr och då skrev jag så här och Bo skrev:



Det har tydligen inte hänt något sedan det skrevs men visst verkar det bortom sans och förnuft att vårt rättsväsende inte i alla frågor tar avstamp i grundlagen som:

"Grundlagen är, kan man sägas, alla övriga lagars moder. Dess stadganden har därför faktiskt en högre valör än vad som stipuleras i vanliga lagar."

Detta innebär att "alla lagars moder" inte används och följs i många sammanhang och då måste man ju undra varför det är så och varför grundlagen finns och behövs. Jag vågar inte ens tänka på vad EU hittar på i strid mot våra grundlagar; men skulle det upptäckas så lär vi väl justera vår grundlag efter EU:s vilja. Undrar om det inte redan skett förresten.

Det hade inte gått i USA för där är grundlagen ansedd och f...n ta den som mixtrar med den.

Expressen

Kommentarer
Postat av: Klas

Det är tyvärr inte första gången som grundlagen ignoreras. Firma G. Persson & Co upphävde Ådalen-lagen strax innan valet 2006 och tillät polisen att begära hjälp av försvaret vid sk "terrorismbekämpning" (2006:343), trots att detta gick emot Regeringsformen. Den borgerliga regeringen drev sedan i maj 2011 igenom en ändring av Regeringsformen så att detta inte längre är något grundlagsbrott.



Konstitutionsdomstol? Ja tack!

Postat av: Svante Svensson

Detta att religiösa friskolor skulle strida mot lagen hävdade jag redan 2002, när jag hörde talas om att Livets ords kristna friskola, kritiserades av skolverket, men jag är ju inte professor.

Svante

2011-08-09 @ 11:39:50
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



2002! Undrar varför ingen tar det här på allvar? Lite föraktfullt tycker jag:)



Klas:



Håller med, konstitutionsDOMSTOL vore en del i det hela. Sen kan man nog vara lugn, "begära hjälp av försvaret" bygger på att vi har ett dylikt — det har vi inte;)



Tack båda!

2011-08-09 @ 12:56:43
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Svante Svensson

Jag tror inte att du menade, att jag inte tar sådant på allvar, för det gör jag, men som jag skrev jag är ingen professor, utan fd. bussförare. Det är ingen idé att sticka upp då. Troligen händer det ingenting, trots att en professor skriver, om religiösa friskolor heller, då det är stora pengar att tjäna i den branschen, och en liten människa kommer ingen vart, när kapitalet och olika religioner styr.

Svante

2011-08-09 @ 14:33:03
Postat av: Ipse Cogita!

Svante:



Jag uttryckte mig för kort och för slarvigt. Jag tror visst du tar det på allvar, det gör jag också, och jag är inte heller professor.



Att inte från maktens sida respektera den grundlag vi faktiskt har är åt pipsvängen och om inte ens maktens folk efter påpekande från lagkunnigt folk kan få ordning på dylika lagbrott då ligger vi pyrt till.



Det gör vi nog också, men det kommer en tid, och jag tror att vi av många olika anledningar kommer att få se protester framöver som visar att det inte går att styra uppifrån utan att förankra nedåt.



Ha’ de’!

2011-08-09 @ 15:06:48
URL: http://store.blogg.se/
Postat av: Svante Svensson

Då är vi överens.

Svante

2011-08-09 @ 17:17:51
Postat av: Anonym

http://muslimskafriskolan.blogspot.com/2011/08/gp-gt-och-skolinspektionen-skyddar.html





2011-08-09 @ 19:48:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0