Jag blir konfys!



I den här artikeln i Expressen skriver Bo Rothstein, en enligt mig förträfflig man inom sitt område, om politiker kontra juridiken kontra medborgarna. Jag skall ärligen erkänna att jag inte riktigt hänger med i svängarna, men det låter viktigt och en liten mening gör mig, inte bara konfys, jag blir direkt förvånad (hustrun undrar varför jag sitter och stånkar och stönar och varför munnen formats likt hålet i en fågelholk). Se här:

"Till detta kommer också att vår egen jurist- och domarkår näppeligen kan anses tillräckligt kunnig i dessa frågor. Statsrätten, som denna del av juridiken kallas, har sedan länge legat för fäfot inom den svenska rättsvetenskapen. Ledande åklagare har för mig framhållit att det inte går att argumentera utifrån grundlagen inför svenska domstolar eftersom svenska domare inte vill eller kan hantera grundlagsfrågor."
Min fetning.

Om jag nu tolkar detta rätt så skulle man alltså i svensk domstol inte kunna hävda att någonting går emot grundlagen, åtminstone är det ingen som tar upp frågan för belysning och bedömning. Ursäkta mig, men är det inte liksom där det hela börjar, det är där all juridik tar avstamp?




Kommentarer
Postat av: Piotr Szybek

Det är väl ingenting obegripligt i Rothsteins artikel? Svemnska domare kan ingenting om lgars relation till grundlagen. Om detta är sant, så är det skrämmande.

2010-05-10 @ 16:25:12
Postat av: Ipse Cogita!

Piotr...:



Jag var bara lite försiktigt garderande, och visst är det skrämmande:)

2010-05-10 @ 16:40:23
URL: http://store.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0