Det där med grupper

 
Jag har jobbat med grupper hela mitt liv. Ledningsgrupper, team av alla slag. Det är en krånglig värld minst sagt.
 
Men det ger lite svar på dagens problem i samhället. Lite kort: grupper är en samling människor som av olika anledningar samlas. Det kan vara familjen, grannarna, föreningar, en by, ett landskap, ett land. Man kan tveka om de stora grupperna är grupper men häng med för sakens skull.
 
En av gruppens egenskaper är att den kan vara överens om allt eller inte alls överens. Eller något mitt emellan. Det kan var lågt i tak eller högt. Men, och det är viktigt, gruppen håller ihop. Om någon kommer utifrån gruppen och har synpunkter, gärna av kritisk natur, så går gruppen samman mot den yttre "fienden".
 
Jag tror att här ligger förklaringen till varför vi har den situation vi har nu. Exempel: de som älskar öppna gränser talar som en grupp likasinnade med varandra. De kan ha olika uppfattning om vad man menar och var eventuella gränser skall dras. Men, kommer det någon utifrån med frågor eller kritik då samlas den där gränslösa gruppen som en man; man kämpar emot alla som tränger sig in.
 
Detta för så klart med sig att man inte hör vad de utifrån kommande säger. Man vill inte ens lyssna än mindre höra.
 
Så tro jag vi har det nu. Tyvärr. Grupper, eller bubblor, svävar runt och ingen vill lyssna på någon utanför den egna gruppbubblan.
 
Den omogna gruppen kallas den när jag jobbbar. Den hindrar nämligen framåtskridande.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0