Gdansk. Kan de va’ nåt?

 
Från hytten ser jag för första gången Polen på nära håll. Gdynia heter staden som vi landar i. Sen är det några mil till Gdansk. Gdynia, Sopot (spaort) och Gdansk är tre olika städer men när du kör så upptäcker du snabbt att de är helt ihopväxta. Skillnaden är dock stor. Gdynia är cirka 80-100 år gammal, Gdansk bildades kring 1300-talet. Det syns.
 
Väl framme checkade vi in på ett utmärkt hotell. Marina Club Hotel är inte bara bra placerat, de har en service av absolut världsklass. Och rum med space och med utsikt över gamla stan.
 
 
 
Här i Gdansk har de något sällsynt. Trodde det inte riktigt m tanke på kommunisttiden, men här har de service. Går gärna den där extra milen. Gdansk en dag. Inte en fimp eller papper på gatorna. Servisen är så långt från svensk man kan komma. Excellent. Billigt. Mycket god mat.
 
 
Den där är alltså inte mald. Den är skrapad. Ett och ett halvt hg finaste nötkött för 65 spänn. De ni. Råbiff är för övrigt mycket populärt och det slog mig att här hemma så betraktas väl rätten som närmast livsfarlig. Som fördrink till denna råbiff tog jag (vi) en Mad dog shot. Den får ni inte receptet på för den skall jag skryta med här hemma!
 
Lite kuriosa: Visste ni att öl serveras med sugrör till damer? Anledning? Man kan sabba läppstiftet annars. De ni, feminister.
 
Som Malmö-bo scannar man alltid omgivningarna. För min och de minas säkerhets skull. Behovet av scanning i Gdansk är minimalt. Tryggt o vänligt. Tiggare? Två "romer". Som spelade dragspel. Polisen dock aktiv. Restauranger i en mängd som är ofattbar. Inte många klädaffärer i centrum. Nu var så klart turistsäsongen  över så jag undrar vilket tryck det är under den.
 
De som finns på gatorna och spelar här är elever från deras musikakademi. Och de ni, är musik man stannar upp och lyssnar till. Oerhört professionellt. Och ytterst njutbart.
 
Vodka i butik. 80 resp. 90 kr. Finns vodkasorter i mängd. Från cirka 50:- per liter.
 
 
 
Instick: i Gdansk går man inte, man strosar. Vi går alltid långsamt och hemma i Sverige är vi väl ibland i vägen när horden av jäktade svenskar kommer farande. Här håller vi med vår takt jämna steg med övriga befolkningen. Man tar det lugnt och njuter av tillvaron. Man är närvarande.
  Och som sagt:  om ni i Sverige tror att vi har rent och snyggt på gator och torg, tänk om. Här i Gdansk hittar du inte en fimp, inte ett kolapapper. Myten om ett grått och skitigt "östland" kan därmed avskrivas. Polen ligger för övrigt i Centraleuropa, inte Östeuropa.
 
Med risk för att bli betraktad som rasistnazistfascist så vill jag ändå säga: i Gdansk finns inga störande element av islamfolk. Skönt.
 
Lite smått och gott:
Artigt och serviceminded folk som gillar en. Men se upp, svenskar o norrmän har inte bästa rykte. Näsan i vädret folk. Vi gjorde vårt för att ändra på det. Tyskar och ryssar är kanske inte de mest populära heller.
 
Har talat med folk. Gdansk=engelska=ok. Den som hemma i Sverige tror att polackerna kommer att kröka rygg för EU, tänk om. Folk här har stake. Men de gillar EU-tanken. Men på rätt sätt. Inte dagens odemokratiska. Snacket om hur EU "räddat" Polen möts med en fnysning. De vet lidande och tänker inte lida en gång till på grund av Bryssel. 
 
Polsk välmående och välskött katt.
 
För mig gav resan till Gdansk svaret på SD:s framgångar. Här är det tydligt. SD är det svenska svaret på Brexit och Trump. Protest mot nuet. Ett finger i luften.
 
Bilar parkerad med fördel på bevakade parkeringar. Finns en drös av den typen. Polisen finns men de verkar inte ha mycket att göra. Fraktar bort zigenare lite då och då; är synliga i gatubilden. Oftast tre och tre. Tiggare igen? Jo, de finns. Tre i alla fall. Den gamla typen. Zigenare med barn på armen eller drogad hundvalp. Samma som de hade i Rom för 35 år sedan. 
 
Sedvänjan att träffas på krogen med vänner och sitta o stirra i mobilen har inte nått Gdansk. De verkar tycka det är trevligt med samtal live. Likaså, skrikande kids tas om hand pronto, med 100 % uppklarande. De tycks mena att folk har rätt till ro även på krogen.
 
Det är ytterst lätt att trivas i Gdansk. Lugnet, stoltheten, hjälpsamheten, vänligheten är påfallande. Två saker som är på den negativa sidan (åtminstone en): vissa mäns klädval borde kvinnorna se till att ändra. Lite väl mycket pösbyxor och gympadojjor; de kör som vildar. För mig perfekt för tempot är högt och det går fort att komma fram. Men om man tror att polacker släpper fram folk frivilligt så glöm det. Man måste fram med nosen aggressivt för att komma ut från en sidogata. Och då helt plötsligt går det. Deras stil, och funkar när man väl lärt sig.
 
Jag stannade och vinkande fram en gammal farbror — han höll på att gå ur bilen för att tacka!!
 
Återesa? Det kan ni lita på. Hann inte alls med WWII museet, varvet, Westerplatte med mera. Och folket, stämningen ger definitivt stor mersmak. Så det kommer att bli många besök framöver, var så säker. 
 
Slutligen ett hjärtligt tack till alla de polacker vi träffade och pratade med. Ni ger landet ert ett gott rykte och jag beundrar att ni verkar veta er historia på ett djup som vi i Sverige saknar.
 
Kan inte släppa denna tanke: Polen från 1939 och till nu har haft ett rent helvete. och nu är man där man är; full fart framåt. Sverige från 1939 har åkt på räkmackan och borde vara fyrtio år för Polen. Det är man inte. Och vems framtid är ljusast?
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Holtzkampf

Mycket intressant! Ska försöka åka över i höst för att känna på miljön. Språket känns som en tröskel men vad vet jag. Nyfiken på kostnader för boende bl a.

Svar: Språket är en tröskel, som alltid. Men i Gdansk talar väldigt många engelska. Säkert besvärligare om man bor där. Det blir till att plugga. Allt är fortfarande billigt. Permanent boende kan jag inte på djupet. Men enligt vad jag förstår så är det billigt jämfört med här. Och köper man så har man inte många utgifter sen. Själv tänker jag — sommarkåk här, lägenhet där. Så kan man bo lite var man vill. Sonen flög för övrigt från Mö till Gdansk för 99:- (enkel).
None None

2017-09-24 @ 18:30:47
Postat av: Holtzkampf

Min tanke är sälja hus o permanent flytt, vill skatta så lite som möjligt t sossar + anhang. Valet 2018 avgörande.

2017-09-24 @ 20:45:20
Postat av: Margareta

Det var underbart att läsa din berättelse. Jag är uppväxt i Gdansk, så det var extra varmt i hjärtat.
Sen några veckor började jag titta på polska nyheter. Vilken skillnad om man jämför med svenska. Där kallar de spade för en spade. Vi är matade med snyfthistorier om migranter och i Polen belyser de nackdelar med invandring från muslimska länder. Ekonomi blir också bättre och bättre: införde barnbidraget, pensionärer får får extra pengar. Förra regering, Tusk-regering körde Polen i botten. Kursade företag för att sen sälja de för småpengar till tyskar och andra. Nu återköper de företag och de börjar blomma. Gillar nuvarande polsk politik. Men en sak störde mig. Det finns obligatorisk vaccination för nyfödda barn. Ett par som inte ville vaccinera sitt nyfödda barn stack med bebisen frän BB och sen blev de jagade som brottslingar. I en video pappa förklarade, att barnet föddes som den ska, det var inga komplikationer. Nu tittar justitieminister på ärendet. Håller tummarna för de polska paret.

Roligt, att du är tillbaka.

Svar: Ursäkta att det tog tid för mig att svara. Tack för övrigt!Polen skall man följa. Till skillnad från här så kan också landet påverkas av sina medborgare.
Omdaning av det juridiska systemet måste till (korrumperat av kommunisterna) det är alla överens om. Men när det sedan gick lite fort så stoppar man o tänker ett varv till. I detta fallet var det presidenten som stoppade, men det kan lika gärna vara folket. De har en tendens att gå ut i 10-100-tusentals på gatorna.
Jag vet inte om jag skrev det men jag kommer att vara mkt i Polen framöver. Har sällan känt mig så hemma.
Så nu vill det till att börja fundera på hur man kan lära språket på äldre dar.
None None

2017-09-26 @ 18:43:15
Postat av: Bo Adolfsson

Jag har nyligen återvänt från en tur genom Polen och BBaltikum. Det var mycket trevligt och billigt särskilt i Polen där jag vi var för första gången. Mat och boende till halva priset jämfört med Sverige.
Polen verkar genomgå en fantastisk utveckling. Det byggs mängder av mil av motorvägar. Tänk om Sverige skulle ha den framåtandan!
Vi rekommenderar särskilt Krakow och Vilnius med fina gamla stadsbilder.
En kuriositet: Vi blev varnade för den rysk-vitryska militärövningen Zapad 2017. Vi märkte inget av den när vi åkte förbi Kaliningrad den aktuella veckan. Det var även lugnt i Polen trots att vi bodde alldeles intill övningsfälten i Orzysz.
När vi återvände till Stockholm från Åbo mötte vi 17 stridsvagnar på motorvägen E18 vid Enköping!

Svar: Tack så hemskt mkt för svar. Ledsen att jag är sen på´t!
Jag har följt Polen nu på djupet et tag. Tror det kommer att hända alltmer. Av positivt slag. Men man får se upp här hemma; när jag var där så kunde jag med en gång se att svenska medier inte alls rapporterar något om utvecklingen i Centraleuropa.
None None

2017-09-26 @ 22:46:58
Postat av: Margareta

Nu lite glädjande nyheter. I fortsättningen fördelning av kvotflyktningar blir frivilligt. Seger för Polen och Ungern. Det har meddelats på polska nyheter. Sveriges medier är tysta om det.

Svar: Tackar, tackar.
None None

2017-09-27 @ 20:50:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0