Att inte läsa denna är att blunda — för fakta

 
Relativt ny bok. Ann heberlein. Trovärdig dam som numera är moderat. Hon ger sig in i politiken vilket jag kan tycka vara synd. Hon kan lätt bli fast i det politiska träsket. Men nu är det så, att detta är en klok kvinna. Så när hon skriver böcker läser jag. 
 
Denna bok, låt vara att jag bara är halvvägs igenom, är ett måste för alla att läsa. Speciellt politiker och mediafolk. Men det hyser jag ingen förhoppning om att de gör. De är precis så inskränkta som Ann beskriver.
 
Hon sätter ribban tidigt, redan i förordet:
 
"Det handlar om det jag benämner banal godhet — den oreflekterande viljan att göra gott utan att ta ansvar för handlingarnas konsekvenser".
 
Här slår hon verkligen huvudet på spiken; att göra gott handlar inte om att göra något på ingivelse, känslan att göra gott; det handlar om att diverse handlingar har konsekvenser — och om de är goda=gott, om dåliga/onda=ont.
 
Vad händer med vård, skola, omsorg, polis, rättsväsende, sjukhus, bostäder med mera när vi öppnar alla kranar för "fri" invandring? Hur är det gott för de som kommer och de som redan finns på plats när detta inte fungerar? Lägg därtill när vi envisas med att ta in människor som inte vill anpassa sig till våra lagar utan kräver egna. 
 
Sverige kommer inte att klara detta med nuvarande politiker. Vi är kaputt. 
 
Gör mig inte så mycket. Har långt gångna planer på flykt. För det är det det är. En flykt.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ulf (5 juli...)

Det här med flykt är ju tänkvärt.
Testade Portugal för en tid sedan.
Kändes inte rätt! Spontant sade både hustrun och jag: Nä, vi åker tillbaka från testtrippen, till Frankrike vi styr vår kosa.
Enklast, givetvis även när vi är skrivna där.
Kanske tur: det blev ju lite hett i Portugal i dagarna.
Vad gäller köer i trafiken Malmö till Helsingborg: kom helt själv på lösningen: Färja mellan Helsingör till Helsingborg.
Gäller att hålla sig på benen på svensksidan ty kraftigt underskott på läkare i Helsingborg läste jag idag.

Svar: Det händer grejer hos er vill jag lova! Jag bor i Limhamn, Malmö och haver planer. Närmast Gdansk, Polen. Vill bort men ändå nära. Har att göra med son. Men å andra sidan, han flyr också. Tror ej på Sverige.
None None

2017-06-20 @ 20:26:14
Postat av: Hans Nilsson

Skulle moderaternas kräftgång i opinionen fortsätta kanske hon har en chans att kunna påverka annars är det många av de redan etablerade speciellt kvinnorna som kommer att känna sina platser hotade.

2017-06-20 @ 20:43:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0