En liten iakttagelse på sjukhus

Som återkommande läsare av denna blogg vet så hjälper jag emellanåt gamla tanter i vårddjungeln. Sist var vi på Malmö Sjukhus (SUS). I den långa väntans tider så kan man observera lite skyltar.
 
 
Den här brottas jag med fortfarande. Jag förstår så klart innebörden men vad innebår rubriken? Får inte jag röka under ingreppet? Eller skall doktorn ta ut cigarren ur munnen? 
 
Sen har vi meningslösa skyltar:
 
 
Det är punkt tre som ställer till det. Smärtlindring. Denna gång hade tanten, 82 år, problem med smärtan. Och meddelade doktorn detta faktum. Alvedon, sa doktorn. Det tar jag men det hjälper inte alls. Alvedon, sa doktorn. Men jag tar dubbel dos och det hjälper inte alls, sa tanten. Dubbel dos kan vara okey. Men det hjälper inte envisas damen. 
 
Det är det vi rekommenderar så doktorn. Allt annat kan vara farligt. Jag tar den risken för jag vill vara smärtfri eller åtminston smärtlindrad. Det här fungerar inte.
 
Det är nu jag gör nytta. Jag får hålla en föreläsning om Alvedon i allmänhet och smärtlindring i synnerhet. Doktorn begriper att här har vi att göra med folk som är pålästa. Det blev ett annat piller med lite morfin i. Som hjälpte. Nu är tanten smärtfri även utan denna tillfälliga medicinering.
 
Alltså. vad är vitsen med frågan "är du nöjd med din smärtlindring" när papegojsvaret är Alvedon. 
 
Som en parantes kan nämnas att hustrun får huvudvärk av Alvedon. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0