USA:s konstitution på lättfattligt sätt

 
Efter att alla besserwissrar i Sverige, inte minst journalister, berättat hur mycket fel det är med USA och dess sätt att fungera så bestämde jag mig för att plugga lite. Konstitutionen i sig är ett litet häfte som är snabbt konsumerat. Men vad betyder allt. Hur har språket utvecklats, hur har tiden påverkat och så vidare. Det får man reda på av Arnheim som kan det här på sina fem fingrar. 
 
Jag har inte kommit så där väldans långt men ett par kapitel in i boken så kan jag snabbt konstatera att de flesta svenska journalister är förvånansvärt dåligt pålästa. Ta bara diskussionen om att Hillary Clinton fick fler röster om man räknar röst för röst. Det där tänkte man på redan på 1700-talet. Här får vi passa oss så att det inte blir slagsida åt fel håll resonerade man.
 
Hillarys c:a 3 miljoner fler röster kom från Kalifornien och New York. Utan dagens system skulle alltså dessa bestämma över hela USA. Dessutom, om man skulle ha ett system med att varje röst räknas exakt, person per person, så skulle så klart kanditaterna ha kampanjat helt annorlunda.
 
Har som sagt inte kommit så långt men oj, vilken konstitution det är. Inte för sillmjölkar precis. Här är det raka rör och inte minst — den lever, dagligen med ständiga debatter om allt från vapen till abort. 
 
I like it!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0