Nu tänker jag svära i kyrkan

Vi har ju kommit en bit på vägen när det gäller jämställdhet. Vi betraktar alla människor av alla kön som likar. Visst finns det områden där det inte riktigt slagit igenom men det går på rätt håll. Förhoppningsvis. Häromdagen när jag var på sjukhus i Lund kunde jag konstatera att det fanns en drös med manliga sjuksköterskor. Rackarns duktiga också. Lite annan infallsvinkel.
 
Inför den fortsatta skrivningen i detta inlägg måste alla tänka bort islam. Islam är helt enkelt ivägen för texten. Islam har den egenheten — den ideologin är ständigt i vägen för vettiga resonemang. Det går helt enkelt inte att föra en normal diskussion. 
 
 
Det gäller skolan. Bilden är från 50-talet. Då fanns det flickskolor. Min svordom i kyrkan gäller varför det alternativet inte längre finns för de som skulle vilja gå i en sådan. Jo jag vet, det främjar inte jämlikheten men ändå. 
 
Killar och tjejer utvecklas olika, de har olika intressen, har olika stökhetsfaktor och liknande vilket i sin tur gör att slitningar kan uppstå, kanske helt i onödan. Nu skall alla veta att jag gillar att vi har mixade klasser för det i sig har ett värde för att främja sämjan och utvecklingen mellan könen.
 
Nu är jag av den uppfattningen efter långa och besvärliga studier i ämnet att det finns genetiska skillnader mellan könen. Jag kan direkt avföra att människan föds som en blank A4-sida som sen fylls på enbart med det som händer under uppväxten. Sidan är redan fylld sen befruktningen med en massa information som man inte kan göra så mycket åt. Arv och miljö alltså. Personligen är jag övertygad om att vi säkerligen hamnar i ett 50-50 förhållande. Hälften arv, hälften miljö.
 
 
Min fundering gäller varför man inte i delar av sin uppväxt och skolgång skulle kunna ha möjligheten att få växa i enkönade miljöer. Inte i gymnasiet och uppåt men innan dess. En mångfald på området således. Antingen det eller så måste förskolor och skolor bli riktiga superproffs för att förstå skillnaderna mellan könen. Den där medfödda delen alltså. 
 
Vem har bestämt att det är förbjudet? I USA finns det relativt gott om sådana skolor (tror det var 850 stycken). Vi skall självfallet inte tillbaka till gångna tider men det kanske skulle kunna finnas varianter.
  Den perfekta varianten hade så klart varit att pedagogerna kunde tillräckligt i frågan och agerade därefter. Som det nu är så skall alla knökas in i samma form oavsett kön, intresse och andra personliga egenskaper.
 
Som jag skrev tidigare så är frågan inte så aktuell och heller inte så önskvärd att driva. Det är den där ideologin islam som förstör det. De skulle så klart jubla så bara av den anledningen är frågan stendöd. 
 
Nåja, nu sticker jag och gömmer mig ett tag så kasta gärna stenar och annat för jag fäller strax ner locket på Macen och därmed osårbar. Åtminstone tills jag öppnar locket igen.
 
Trvevlig helg på er.
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: ulf (5 juli...)

Flickor är för duktiga
För skötsamma
Man har som grabb ingen chans
Men de är bra att ha som mamma
Som älskarinna
Medhjälperskor
Dotter
Och - hitills - som dotterdotter.
Ja, ta mig sjutton, även som svärmor!
Fattar inte varför jag stundtals gnäller!

2017-02-11 @ 12:51:50
Postat av: Ipse%25252525252525252525252525252520Cogita%25252525252525252525252525252521

Ulf:
Livet är gott!

2017-02-11 @ 13:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0