Jag begriper ingenting

Begriper och begriper. Men jag har svårt för att förstå vissa saker. Varför, till exempel, vill så många människor som är dyrkare av islam komma till västvärlden? De vet ju att vi inte gillar deras sharia-lagsinriktade sätt att se på livet.
 
 
De tar sig hit av lite olika anledningar. En liten del flyr kriget, andra vill hit av andra skäl många av dessa skäl är ekonomiska. Män lämnar kvinnor och barn i hemlandet att klara sig bäst de vill. Tanken är väl att de unga friska männen skall kratta manegen för att sen kunna ta hit sin familj. De vill ha det bättre på alla sätt.
 
De lämnar således något de inte gillar för att komma till något bättre — som det visar sig de inte heller gillar. De vill att man skall leva här som man levde i det de flytt från. De flydde från våld och förtryck och vill nu hämnas genom att införa samma sak här. Och införa samma lagar, regler och elände som de säger sig fly från.
 
Om de nu inte gillar västs sätt att leva varför flyr de då hit? Det är det här jag inte begriper. Om man inte tänker lite längre vill säga. Det finns andra motiv och vilka dessa är vågar jag inte ens tänka på. 
 
Eftersom det hela tiden uppstår konflikter mellan väst och islam så vore det väl bra om vi handlade annorlunda. Hjälp i närområdet vore ytterst mänskligt. Att vända på kuttingen så att vi tog enbart kvinnor och barn vore en välgärning för dessa. Friska unga män kan väl stanna i närområdet och skotta runt tills de hittar en fristad för sig och sen kan kvinnorna och barnen återvända till en trygg miljö.
 
Nu måste jag ju i ärlighetens och anständighetens namn nämna att jag så klart inte drar alla över en kam (eller som det kommit att heta i nysvenskan, alla över en kant!). Jag lever i Malmö och här finns det många goda krafter även bland muslimer. Utmärkande för dessa är att de är muslimer ungefär som många svenskar är kristna — de är det men praktiserar inte sin religion. De firar till och med jul med frenesi.
 
Min mycket trevlige frisör har ungefär samma uppfattning. Han kommer från Iran. Hans salong ligger vid Möllan i Malmö. Han är lika förbannad varje gång jag kommer för att barra mig. Kolla, säger han, här sitter unga män och styr och ställer över hela stadsdelen; de hotar och förstör och några kvinnor tillåter de inte i denna miljö. Det var ju detta jag flydde från. 
 
Jag begriper det här ännu mindre om jag vänder på frågan. Jag gillar inte Sverige alltså flyr jag från detta land. SaudiArabien är ju ett rikt land tänker jag. Dit far jag. Får bidrag i massor och när det är fixat så börjar jag kräva lite kyrkor, lite kvinnobefriande lagar med mera. Det lär inte gå så bra.
 
Islams sätt att framleva livet är inte förenligt med västerländska ideal. Punkt. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erik

Muuuuh, värderingar, muuuh.

2017-02-07 @ 12:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0