Kristen men inte religiös?

 
Jag är inte religiös. Jag går inte i kyrkan av religiösa skäl. Jag ber inte. Läser inte bibeln (har läst hela men enbart i studiesyfte; liksom Koranen för övrigt). Jag är kort sagt inte kristen på religiöst sätt.  
  Däremot älskar jag kyrkor. Åtminstone förr när man kunde gå in. Numera är de väl låsta de flesta. Att pausa på långa bilfärder vid kyrkor var perfekt. Svalt och skönt och rena toaletter med isande kallt vatten i kranarna. Dessutom ett lugn i stressade tider.
 
Trots detta, att jag inte är religiös, tror jag mig ha fattat att mitt kristna arv sitter djupt. Av den enkla anledningen att kristendomen påverkat så mycket av hur vårt samhälle ser ut idag. Vår uppfattning om hur livet skall levas och vara baserar sig i mångt och mycket på vad kristendomen förkunnat. Med en Gud eller utan.
 
Av den anledningen tror jag man kan vara kristen men inte religiös. Precis som judars arv kan finnas utan att man aktivt praktiserar judendom. Arvet finns där, påverkar livet i nutid. Det där borde gå även inom islam. Men det verkar vara kontroversiellt. Där verkar en dylik flexibilitet otänkbar.
 
Just saying ...
 

Kommentarer
Postat av: Ulf5/7

Men Polacker äro religiösa.
Läste just att Göteborgs universitet försöker bygga ett forskningsfartyg i Polen.
Mer än två år försenat. Mesta tycks ju gå fel. Trodde jag ej om Polackerna.
Se där. No one is perfect...

2017-12-14 @ 15:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0