En sexåring i en glasbutik

 
EU:s vassaste knivar tycks mena att hot och hut går hem. Polen & Ungern anmodas att lyda EU:s minsta vink annars kan de uteslutas från EU. EU vill att alla länder skall ta emot kvoterade "flyktingar". Man måste lyda. Men frågan som inte kommer upp är vem som beslutade om helt öppna gränser in till Europa. Det var inte det samlade EU, det var den vandrande katastrofen Merkel och det gjordes över huvudet på alla andra EU-länder. Då var det inte frågan om något enat EU.
 
Nu när katastrofens rand är nådd, då krävs det minsann att alla är solidariska. Dra mig baklänges. Inte på mycket länge har situationen i Europa varit så allvarlig och tyskarna verkar ha i blodet att djävlas med resten av länderna. De är förvisso inte ensamma men de går i täten likt i fornstora dar.
 
Hissen verkar inte ha gått ända upp i Merkels, och för den delen Schultz’s, huvud. EU kämpar på för att rädda EU, det vill säga sig själva, men det står nu klart att med en ledning inom EU bestående av idel, dock ej ädla, stolpskott så kan jag denna dag fastställa att EU är slut som projekt. Begravt av de totalitära som ville leka stormakt. EU begår nu ett utdraget självmord. 
 
Vad det i förlängningen leder till orkar jag inte ens tänka på.
 
Det värsta med hela cirkusen är att man angriper vettiga länder inom EU men tar inte tag i vår tids största problem, invasionen av folk som vill oss illa; som inte vill bo i sitt eget hemland utan vill bo hos oss men samtidigt ta med sig sitt eget hemlands traditioner där klanmentalitet råder; de vill allt och därmed inget.
 
Kaos var ordet för dagen. Svensken bryr sig inte. De sysslar med annat och tror att världen är som för några år sedan. Det är den inte. Inte på långa vägar. 
 
Närmasta årtiondena? Britterna går sin väg och de har världshandel och världrelationer i blodet. Centraleuropa (Ungern, Polen, Tjeckien, Slovakien, Österrike och de baltiska staterna) går sin väg fritt från kulturblandningar av våldsamt slag och Tyskland, Frankrike lierar sig med turkarna och nordafrika. Resten? Ja, den som det visste.
 
Nu finns det säkert "experter" som invänder mot mitt resonemang. Konstigt vore det annars. Men med ett skepp utan styrning på ett upprört hav så kan det faktiskt gå precis hur som helst.
  "Experter" har jag för övrigt svårt för i frågor likt denna. De har inte haft mer rätt än jag de senaste åren. Jag sa från början att både Brexit och Trump skulle triumfera och jag gjorde det genom att följa alla möjliga stömningar i de båda länderna. Experter har en förmåga att undvika att se vad folk tycker. De kör med andra spelplaner, andra pjäser.
 
Så hittills står det 2-0 till mig i det politiska spelet. Lilla jag!
 
Express
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0