Vissa har fastnat

Evah Åberg (till vänster)
 
Åbergskan har fastnat i en fullständigt urtjatad debatt. N-boll skriver hon vad det nu är. Det gäller negerboll för den som inte hängt med. Hon kan inte ens i ett debattinlägg skriva ordet utan hon använder det utomordentligt korrekta n-boll. Märkligt. Riktigt unga måste ju undra dels vad en n-boll är, dels vad en negerboll är.
 
Jag är ju i den åldern att jag inte fattat grejen. Jag har under hela mitt liv aldrig förknippat negerboll med en neger (svart person idag). Det hette bara så.
 
Tiderna ändras så klart och vi får hänga med. Det som är bekymmersamt är när små saker, och faktiskt oskyldiga, blir till nästintill livsavgörande och som i detta fallet totalt urlakade.
 
När min svarta vän ständigt använder ordet negerboll när vi går och fikar, och beställer högt och tydligt, framkallar trevliga fniss när folk upptäcker vad som sker. Han verkar ha mest kul själv och tycker debatten är klart överdriven. Han är för övrigt, som han säger, totalt färgblind när det gäller människor. Jag umgås med människor och inte färger som han uttrycker det.
 
Man han har så klart fel.
 
Sen har vi det gamla vanliga problemet med rätten att yttra sig. Till skillnad mot Åbergskan så finner jag det fullständigt självklart att man får säga vad tusan man vill. Att vissa finner vissa yttranden avskyvärda och stötande kan inte stoppa den rätten. Och vem i hela fridens namn skall vara smakpolis? Vid tanken på att Åbergskan skulle ha rätten att bedöma den saken får en att inse att jag har rätt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0