Trump upprör svenska etablissemanget

 
Trump stegar på. Troligen enbart för att amerikanaren är trött på de gamla strukturerna; ungefär som i Europa för övrigt. Om han skulle vinna hela rasket så är det åtminstone två saker jag håller i huvudet: det första är presidentens begränsade makt, det andra är att det kan bli riktigt rörigt vad gäller kongressen. Hur kommer den att utformas framöver? I värsta fall kan hela landet bli ganska handlingslåst om ej helt handlingsförlamat.
 
Men livet går säkert vidare i det stora landet i väster.
 
På hemmaplan är det värre. Antal personer som röstade giltigt i senaste valet var 6.231.573. Alla röstberättigade var 7.330.432. Om man nu tar alla röster som lades på V, MP och FI så blir detta 980.325 personer.
 
Om man tillhör någon av dessa 980.325 personer så skall man hålla väldigt tyst om Trump. Trump framstår vid en jämförelse med V, MP och F! som en lugn och sansad person. Till och med klok.
 
För övrigt kan man undra hur man samtidigt som man hårdkritiserar Trump kan stryka Clinton medhårs och till och med gulla runt med tanten. Ett större syndaregister än hennes lär vara svårt att finna i den amerikanska politiska sfären. Only in Sweden får Clintonskan applåder hur mycket hon än fifflar och ljuger.
 
Av alla kandidater i USA så har jag ingen direkt favorit. Reagan på sin tid gillade jag tidigt. Nu är jag mer skeptisk. Men måste jag välja så får det bli Ted Cruz. Mest för att ingen slår honom på fingrarna när det gäller konstitutionen. Och han vill stå upp för den. Det verkar ingen annan gör just nu. Framför allt inte Trump och Clinton.
 
Valet kan således stå mellan pest och kolera.
 
Men vad vet jag. Layman som jag är.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0