Malmö sjukhus — SUS

Akuten Malmö
 
Numera kan det ju inte heta Malmö sjukhus (MAS) eller Lunds lasarett. Nix, det skall heta Skånes Universitetssjukhus, SUS. Det är ju så numera att man måste ändra på invanda begrepp. Så här är det:
 
"Skånes universitetssjukhus (SUS) är ett sjukhus grundat den 1 januari 2010 genom sammanslagning av Universitetssjukhuset i Lund och Universitetssjukhuset Mas i Malmö och är ett av Sveriges största sjukhus."
 
Hur Malmö kunde heta Universitetssjukhuset MAS vet i tusan, vi har inget universitet i Malmö. Och varför det heter Skånes Universitetssjukhus vet jag inte heller eftersom det är Malmö och Lund som är inblandade. Jodå, jag har jobbat mycket som konsult på de flesta skånska sjukhus så jag vet hur resonemanget gått. Det blir inte tydligare och bättre av de förklaringarna.
 
Nu var det inte det det skulle handla om. Jag tillbringade sex timmar på akuten i fredags. Hjälpte en tant. Trots att det inte fanns mer än tio patienter på hela denna tid (11-17) så rullade det på. Effektivt? Nej, men det gick framåt, en timme i taget. Jag funderade mest på hur det blir om det kommer folk under "högtid", när det är tryck.
 
Personalen: sjuksköterskor, undersköterskor, Röda Korsare och läkare skötte sig med den äran. Speciellt AT-läkaren som var en klippa. Det var akuten det. Sen blev det inläggning för kartläggning av vad felet egentligen är. Då hamnar man där det finns plats. Tanten min hamnade på en vårdavdelning.
 
Det är nu det blir väldigt tydligt att det inte fungerar. Natten och dagen idag har används till att försöka kommunicera mediciner, rutiner och allt annat som hör till. Jag var med under dagen idag. Det är ett helvete. Det finns minst tre sjuksköterskor på denna avdelning som inte ens kan det man skulle kunna beteckna som hjälplig svenska. Och det föranleder att det blir fel hela tiden. För lite vätska, sen för mycket; fel mediciner på på morgonen och mitt på dagen; felnoteringar på mat- och dryckeslistor, för att nämna något.
 
Allt på grund av urusla kunskaper i svenska språket. Sen skall jag väl också nämna att de har rutiner som får en gammal verksamhetsutvecklare att både gråta och gå i spinn.
 
Om det är så här de tänker lösa jobb till invandrare så vill jag påstå att det är skäl för anmälan. Patientsäkerheten blir lidande. Det behöver inte diskuteras, det är så.
 
Read my lips: MAN MÅSTE KUNNA SVENSKA, på riktigt. Det är dessutom en stor fördel om man kan uttala ord så att man begriper det också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0