Överåriga barn?

 
Så här säger  Åsa Furén Thulin, sektionschef för vård och omsorg på Sveriges kommuner och landsting, SKL:
 
"I dag finns det överåriga barn ute på våra boenden för ensamkommande. Jag har varit ute i 19 län och frågan kommer upp överallt, så det är väldigt många kommuner som sitter med det här problemet."
 
Jag är lite sen på det här men man kan inte hinna allt. Överårigt barn måste vara det vi i dagligt tal kallar vuxna. Över aderton år alltså. Nu sprider sig nyordssjukan. Om vi inte ser upp så hamnar vi i ett träsk som det varnas för i många skönlitterära verk.
 
Varför journalisterna, de sysslar väl med ord, inte trycker till sinnesslöa byråkrater fattar jag inte. Det är tämligen enkelt: vad menar du när du säger överårigt barn? I klartext och på svenska tack. Sen kunde de skriva lite även om det. Journalister skall inte alls medverka till att vi får omskrivningsord in i samhället. De skall tvärtom bevaka språklig stringens.
 
I artikeln framgår det att man inte riktigt vet vad man skall göra när man ser att människor faktiskt inte är barn utan vuxna (någon var gråhårig!). Det fattar jag inte alls. Det är väl bara att skjutsa tillbaka vederbörande till Migrationsverket med orden — gör om, gör rätt. Klart.
 
Eller är det inte en svensk dygd att göra rätt längre? Är det nya svenska att göra fel eller som man vill eller vad andra tycker?
 
SR
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0