Nattens våld över sinnet

 
Jag har uppenbarligen blivit dum i natt. Jag sitter där med kaffekoppen och börjar resan genom alla medier för att försöka förstå vad som händer. Det börjar med A, som i aftonblaska. Det tog stopp direkt och här är jag nu.
  Redan i första stycket inser jag att någon är sne i skallen:
 
I hederskulturen kan det se ut som att mannen har makten och kvinnan är den maktlösa.
Att mannens makt över kvinnan och övriga samhället är stort.
I mitt perspektiv är det snarare tvärtom.
Mannen är maktlös på grund av hederskulturen. Mannens ställning i samhället är totalt utlämnad till kvinnan."
 
Om det vore så väl att kvinnor, gärna med barn, hade makten och utövade den så hade livet varit så mycket bättre har jag alltid trott och sagt i invandringstider. I stället för en massa män med våld i blodet så skulle det vara f...n så mycket bättre med kvinnor med barn som kom hit med medkänsla och empati. Nu påstår Esme Güler att det är kvinnan som står för allt skit vi måste stå ut med. Jag blir besviken.
 
I de citerade meningarna ovan så dras det i nästa mening en slutsats:
 
"På grund av detta både kontrolleras och regleras kvinnan i hederskulturen."
 
Mannen är alltså maktlös, mannens ställning i samhället är utlämnad till kvinnan och därför är det kvinnorna som styr och ställer. Som ser till att kvinnor kastas ut från balkonger, de får männen att göra det men kvinnan styr.
 
"Att återta makten och sin status i samhället driver mannen till mord och andra våldsamma ageranden."
  De lealösa männen följer kvinnans order, de kan begå makalöst hemska handlingar därför att kvinnan står där med brödkaveln och säger att det är så det skall gå till.
 
"När killar är småbarn uppmuntras de att vara stolta över sitt könsorgan, det skall visas öppet och firas (omskärelsefest) medan småflickors könsorgan täcks, är onämnbart och inte bör visas."
 
Att flickornas könsorgan inte visas upp med stolthet beror antagligen på att de blivit omskurna lite tidigare, av kvinnor uppenbarligen.
 
Jag har nog missförstått artikeln, misstolkat vad det står, men det spelar ingen roll. Artikelförfattaren visar med stor tydlighet att hon tillhör en civilisation långt från min, hon försöker förklara varför hederskulturen finns och varför den utlöser barbariska handlingar. Hon misslyckas totalt och jag tycker hon skall röra på sig. Söderut.
 
Jag blev dum i natt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0