Den 6 juni 1944 — D-Day

Igår firade jag dagen som jag lovat. Sveriges nationaldag firades med tjock med mos och en Pucko. Jag åkte sen till havet med blommor från trädgården och tog tag i min alternativa nationaldag. Jag skänkte en tanke till invasionen, operation Overlord. 6 juni 1944.
 
Den där händelsen finns filmad mer än jag trodde. Mycket nytt för mig. För den intresserade finns två fantastiska avsnitt som du hittar på Youtube.
 
YOUTUBE
 
 
Som sagt, jag har sett massor av filmer från denna tid, ändå kändes det mesta i dessa två filmer nytt.

Kommentarer
Postat av: cello jr

Tack för påminnelsen. Hade glömt det, fast jag normalt brukar hålla reda på dylika datum. T ex Sankt Valentinsdagsmassakern i Chicago 1929 och Guy Fawkes Day 5 november.

2016-06-07 @ 12:03:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0