Tänk så fel man haft!

 
Via Thomas Nydahls blogg leds jag till Köpenhamn. Biblioteken är under "utveckling". Böcker och annat trams skall bort. Jag som fått min bildning via dessa bibliotek när jag var ung får nu lära mig att det är en svunnen tid, en tid som skall ersättas av lite verktyg och annat trams.
 
"Der er en »klar misforståelse«, at biblioteker handler om bøger og litteratur, mener Ebbesen.
  »Det er præcis den fordom, det er ekstremt vigtigt at gøre op med. Biblioteker er sat i verden for at højne vidensniveauet, det står direkte i biblioteksloven. Det har bogen traditionelt været redskabet til, men det er den ikke i dag«."
 
Jaha, boken eller rättare det skrivna ordet är en fördom som det är "extremt" viktigt att göra upp med. Vad göra?
 
"Jeg ville selv synes, det var rart at komme ned og lære, hvordan man bliver en bedre gør-det-selv-mand, og måske låne noget værktøj. "
 
Så det skrivna ordet skall bort, ersättas av verktygsutlåning och lite annat smått och gott. Frågan är väl närmast när biblioteken upphör att vara just det och blir någon allmän plats för allt annat. Målet med omdaningen sägs vara att man vill ha in icke-bibliteksbesökande till bibblan. Problemet är bara att man inte kommer till ett bibliotek, man kommer till något annat — oklart vad.
 
Tyst lär det inte heller bli. Redan nu är jag borta från bibliteken. Det är helt enkelt ett djävla liv där. Ingen tyst oas. Ingen plats för reflektion.
 
Politiken

Kommentarer
Postat av: Carsten

Det är väl klart som korvspad att man behöver verktyg!
När nu samhällen skall ut/avvecklas behöver man verktyg så klart....
Vart man än ser så svinger rivningskulor mot det gamla samhället.
Tror att det var Sokrates som var övertygad om att demokrati är förstadiet till diktatur. Frederic Bastiat mfl. var inne på samma tanke-spår. Dom hade tydligen rätt. Snart lever vi under ett totalitärt system.
Spännande tider!

2016-07-01 @ 16:38:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0