Det här kan väl aldrig vara rätt, konstapeln?!

 
I Barometern kan vi ta del av konstapel Andreas Glingfors visdom. Hans juridiska kunnande måste väl vara under isen, för inte kan väl det här vara rätt:
 
"Det är den som blir utsatt som avgör om det är ett brott eller inte. Om hon eller han blir rädd eller upplever det som kränkande så är det ett brott, säger han."
 
Vad han säger i klartext är att alla som känner sig kränkta, förolämpade eller något annat har rätten på sin sida oavsett vad. Det skall således inte kollas mot lagböcker eller annat trams, den utsatte har rätt.
 
Det här skedde på en skola. Det händer mer på skolor:
 
 
Det är Uvell som ryter till förtjänstfullt. Att skicka ut en bok till samtliga elever i årskurs 2 på gymnasiet verkar trevligt. Men att skicka med en lärarhandledning i samma veva fullspäckad med faktafel är mindre sympatiskt.
 
Eftersom jag har en sonson i skolan så har jag viss inblick i hur valserna går i vissa frågor. När klimatet är på tapeten så är han ensam om att stå upp för en annan åsikt än den som lärarna vill ha. Det får han så klart skit för men han har hur mycket alternativa sanningar som helst med sig (tack vara farsan sin) till lektionerna, vilket inte uppskattas alls och ingen lärare har hittills kunnat argumentera mot sonsonen mer än — alla vetenskapsmän är överens om klimatet. När sonsonen då plockar fram att så inte är fallet så är han besvärlig.
 
Skulle tro att hans betyg lider. Sånt här gör mig djupt oroligt och heligt förbannad. Var, om inte i skolan, skall man lära sig kritiskt tänkande? Man tjatar om vikten av att granska det man håller på med. Men bara om man håller sig inom redan av överheten beslutade ramar. Skandalöst är ett lindrigt ord i sammanhanget.
 
Jag hade nog inte trott på att det är så här illa, om det inte vore för det faktum att jag själv överhört hur det kan gå till. Jag var tvungen att påtala för läraren att hon de facto hade fel, faktafel. Då bröts lektionen och fortsatte när jag var utslängd.
 
Tack och lov var sonsonen stolt trots min uteslutning.
 
Det måste bli fler som stökar till det när felen blir för grova. Den politiska korrektheten för tramsig.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0