Undrar vad jag inte fattar

 
Det diskuteras mycket, inte minst i mitt Twitterflöde, huruvida ryssen skall anfalla oss eller inte. I stor eller liten skala. Som alla som läser min blogg vet så är jag en mycket stor vän av försvaret av både samhället rent civilt men även mot främmande angrepp. Det sviktar på en mängd fronter just nu inte minst inom försvaret. Det är helt enkelt klent.
 
Men sen har vi det här med ryssen. Ryssen skall man alltid hålla ett rejält getöga på. De är inte till att lita på. Deras makthavare alltså. Men följande förstår jag inte i nuvarande debatt:
 
1) Varför skulle de vilja anfalla oss nu eller inom överblickbar framtid? Vad skulle de vinna?
2) Med tanke på att vi är knutna till EU:s försvarsåtaganden och också knutna till Nato så skulle väl ett angrepp på Sverige utlösa en internationell kris av gigantiska dimensioner. Varför skulle Putin vilja ha det läget?
 
Rusta upp försvaret och det ordentligt (tredubbla det rent ekonomiskt) och gör oss starka (-re). Det har jag inga problem med alls. Men jag har inte sett en enda vettig analys kring varför ryssen skulle vilja utlösa en internationell kris.
 
Men jag är väl ding i bollen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0