Faktaintresserad? Här är en bok för dig

 
Det är Nima Sanandaji som är i farten. Jag har nu läst denna synnerligen viktiga bok. Sverige, ett jämställt land i toppklass, men ett u-land när det gäller kvinnor i chefspositioner. Förklaringar finns i massor: skattesystemet, välfärdssamhällets utformning, offentliga "företag" före privata med mera.
 
Om du går hit (nordic paradox) så får du en mycket god uppfattning om både författaren och bokens innehåll (mycket generöst upplägg vill jag lova).
 
Det jag kan konstatera är att den svenska modellen måste ändras. Inte som nu — mer av detsamma. Att tro på kvotering är direkt emot vad forskningen visar. Norge har försökt men inte kommit en endaste liten bit. På åtta år.
 
Lite kuriosa: den som tror att feminister och genusstollarna i vår tid ligger i framkant rent historiskt, får tänka om. Redan på vikingatiden var vi nordbor riktigt haj på att lyfta fram kvinnor. Troligen lyfte de fram sig själva.
 
Denna bok har i sin tur fått mig att införskaffa nästa bok. Om vikingar naturligt nog. Och om dess kvinnor. Och män. Det blir nästa bok till rakning.
 
 
 
Jag har länge retat mig på feminister som tror de har lösningen på alla problem. Mitt största problem med genusfolket är att de behandlar alla människor som idioter och kvinnor beskrivs som om de vore en samling mähän, utan fungerande hjärna. Enda motgiftet mot dessa feminizter är kunskap. Nutida och historisk sådan.
 
Spännande Valborg väntar.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0