Hans Rosling har jag följt länge

Hans Rosling sväljer svärd 2007 TED
 
Hans uppmärksammade jag i TED talk 2007. Han svalde svärd och presenterade ett fantastiskt statistiskt verktyg. Klang och jubel och det var en riktig höjdare, med djup.
  Han kan det här med att framföra budskap. Han gör det bra. Han är underhållande. Han har betydelse. Ibland är han lite slarvig med siffror men rättar sig själv snabbt.
 
Han blev nu hyllad för sitt framträdande på någon gala som var igår. Jag var då tvungen att titta på den del där Hans var i farten. Varför alla hyllar Hans tal men sen ogillar vad många av oss tycker fattar jag inte.
  Han säger i klartext att det behövs 25:-/dag och flykting utanför Sverige. 37 miljarder. I Sverige kostar en flykting 500:-/dag. Han säger att vi skall ta hand om de som kommit men lägg pengar där de gör mer nytta, hos UNHCR.
 
Varför folk hyllar det när det, mig veterligen, bara finns ett parti som säger just så — SD. Och de har sagt det länge. De övriga partierna tar däremot pengar från biståndsbudgeten för att bekosta den svenska marknaden.
 
Om vi bortser från alla politiska stollar så kan vi väl lyssna på hur man bäst fördelar resurserna för att få ut mest, för människor på flykt.
 
Oavsett vad så är det INTE så vi gör just nu.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0