Demokraturen är ett faktum

”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."    „
— Wilhelm Moberg
 
Man måste väl vara en svensk politiker eller gammelmediastolle för att inte se att vi är där nu — demokratin har övergått till demokratur. Jag orkar faktiskt inte dra fram alla exempel men jag tror att de som följer debatten kan bilda sig en egen uppfattning.
 
Facket har sedan länge visat sina vanliga totalitära tendenser, så även nu:
 
 
Vald och på plats i en kommunstyrelse enligt konstens alla regler intresserar inte facket. Vi har egna regler och vi har egna, påhittade tolkningar, av dessa regler resonerar stövelfolket. I detta fallet är vi inte ens en demokratur, det här är diktatoriska fasoner.
 
SD sitter lugnt och ser procentsatserna raka i höjden.
 
När jag korrekturläser ovanstående så inser jag att det kanske är något annat ändå. Den första av mig fetade markeringen stämmer, men den andra "medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten" blir fel. Jag känner ingen vettig människa som tror att vi undersåtar får en objektiv och allsidig bild av hur landet ligger. Och världen också för den delen.
 
Har vi de facto hamnat i någon form av diktatur? Åtminstone light. Fan vet.
 
Det märks på annat sätt också. Hos Merit Wager hämtar jag:
 
 
Förutom det som Merit påpekar så fastnar jag för sista orden i den svenska paragrafen "... uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst." Skitbra var min första tanke innan tankeverksamheten kom igång på riktigt. Man har ju så klart reglerat detta med andra lagar som gör att grundlagen inte skall gälla. Man får inte alls tycka i vilket ämne som helst. Det är en chimär.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0