The good, the bad, the ugly

 
Det vimlar av folk i min närhet som fått för sig att man bara skall läs dagstidningar av gammal sort, bara lyssna på SR och titta på tv via SVT eller TV4. Dessa människor har fått för sig att det är där sanningen finns, hederligheten och sakligheten. Jag brukar fråga mina vänner hur de kan gått på den lätte. Vad får dem att tro att just detta skulle vara sant.
 
Det visar sig att de inte tänkt efter så noga men de vet lik förbenat att det är så. Sen har de flesta inte riktigt tid att hänga med, eller lust, eller intresse. De har fullt upp med vardagen och Facebook.
 
Enda sätter att idag få en uppfattning om vad som händer är att vidga sina vyer. I det ingår utländska medier, diverse bloggar efter valfritt intresse och, inte minst, följa de så kallade hatsidorna. Om man vill bilda sig en uppfattning om vad som pågår så är det numera fullständigt nödvändigt att gå utanför totalitärmediernas ramar.
 
Skall man undvika något så är det de publikationer jag nämnde i första meningen. Själv skummar jag alla dessa flera gånger om dagen och sen börjar jag leta "sanningen" på en mängd andra ställen. Om alla gjorde så, åtminstone lite då och då, så skulle de bli förvånade hur pass vilseledda vi blir — dagligen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0