En faktadebatt?

 
Tanken med den här bloggen var främst att skriva lite om både ditten och datten. Mina intressen från början var klara, förutom triviala ting, och de var: klimathysterin, övervakningseländet, EU och diverse nedslag i myternas värld. Inom alla dessa områden så har den då (sju år sedan) rådande ordningen antingen kvarstått eller blivit värre än jag trodde.
 
Efter det har två frågor tillkommit, eller åtminstone framträtt tydligare — politikers och totalitärmediernas fullständiga symbios (med några lysande undantag).
 
På senare tid har dock invandringsfrågan dykt upp som ett problem av framtidsavgörande betydelse. Det blir då, tyvärr, en ensidig skrivning även här, på denna blogg. Anledningen till det är att jag känner en genuin oro för vad som kommer att ske.
 
Det kan inte vara omöjligt att på något ställe, på någon plats, i något av medierna samla ett antal människor med stor kunskap om tingens ordning. Ett forum där alla de fakta som finns läggs fram först, därefter kan man ha en diskussion utifrån dessa fakta om hur man skall gå vidare.
 
Lite krasst kunde man säga att man initialt lägger öppna hjärtan åt sidan och tittar på vad vi vet. Inte tror.
 
Det finns mycket att bita i, ta tag i: ekonomin, hur fungerar integrationen, arbetsfrågan, välfärden, rättsväsendets olika delar etcetera. Observera att jag tycker vi skall ta ett faktabaserat grepp — ett Tino Sanandajigrepp.
 
I korthet: först en halv dag med enbart fakta ur svenska och utländska forskningsbaser först därefter en diskussion om vad man kan, skall, bör göra. Det borde ta resten av den dan.
 
Moderatorn måste vara en person med stor integritet som kan återföra debatten på rätt spår genom att påpeka när det man föreslår eller påstår går rakt emot vad forskningen säger. Han är troligen dansk.
 
De jag skulle ha med för min del vore Tino Sanandaji och Paul Collier inom faktadelen. När det kommer till punkten vad göra så vore det bra med en mix av faktafolk ur olika läger.
 
På sluttampen skull man kunna ägna en timme där olika politiker får ge sin syn på dels faktaframställningen, dels de föreslagna åtgärderna.
 
Självfallet skall inte politiker och journalister medverka under faktadagen. Då går det snett redan från början.
 
På detta sätt skulle folk bli lite klokare och kan därefter få det enklare att tycka vad som är "rätt eller fel".
 
Kan det vara något?
 

Kommentarer
Postat av: Gubben

Tja, sådan dröm har jag drömt jag med.... (suuuuck)
Men faktum är ju att inte bara "eliten" utan även majoritäten av våra medmänniskor är i djup trance och i och med detta inte kapabla att tänka/handla realistiska...
Egentligen är det så enkelt:
1) stäng gränsen
2) stryp(minska) utbetalningarna
3) tackar för besöket och visar till utgången

Men har man idiologisk pepperspray i ögonen kan man inte se verkligheten.

2015-10-30 @ 23:10:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0