Ansvar främst mot?

 
Jag har inte följt med i dagens debatt i riksdagen speciellt mycket. Det är ytterst givet vad som skall sägas. Inget ändras. Åtminstone inte nu.
 
Ordet ansvar har förekommit flitigt. Nu har helt plötsligt alla människor ansvar för allt. Det är som det brukar i vårt land; någon annan ställer till det och sen skall andra rätta till det; det tas dessutom för självklart. Underlig inställning minst sagt.
 
Det jag saknar i hela debatten är att klargöra att våra politikers första ansvar är gentemot det egna folket, undersåtarna. De är valda för att främst se till att landets egna medborgare får vad de tror sig röstat fram.
 
Hos oss har det blivit en annan inriktning. Vi skall reda upp efter problem som andra ställt till och, detta är "klon", detta skall ske före de egna medborgarnas behov och på bekostnad av desamma.
 
Det korrekta hade så klart varit att först tillse att det egna folket får sitt och sen får vi se vad vi klarar av för att hjälpa resten av världen. När det blir tvärtom så bryts ett "kontrakt" som jag tror de flesta trott de skrivit under på.
 
Tacka tusan att jag med flera känner oss lurade. Inte bara det, vi skall betala världens högsta pris för det också.
 
Lala-land i full blom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0