Aldrig i Malmö

 
Nu är det ju bara moderatsossarna som fått igenom, inom sina domäner, att kommunerna skall kunna stoppa tiggeriet. Men vi kan ju tänka oss att det skulle gälla hela Sverige. Då vet jag med hundraprocentig säkerhet att Malmö aldrig skulle anamma den möjligheten.
 
I min stad stoppar vi ingenting. Vi stoppar inte ens olagligheter och vi tillåter att vissa områden är no-go-zones. Jag lever i laglös stad. De är sådana. De rödgrönrosa.
 
Själv är jag lila i pannan efter alla förtvivlade dunkningar i väggen efter de galenskaper som dyker upp dagligen.
 
Politik är nog alltför viktigt för att överlåtas till politiker. Tyvärr finns ingen bättre lösning som Churchill konstaterade.
 
 
Mellinskan tolkar på sitt gamla vanliga sätt. Hon har inte läst något alls om hur tiggarnas kultur fungerar. Jag orkar inte bemöta henne för det ger inget för någon. På en punkt har hon dock fel. Hon skriver att de "inte stör ordningen".
 
Normalt sätt gör de faktiskt inte det. Men i torsdags ryckte en fattig upp min bildörr och stoppade pappmuggen under nosen på mig. Nu ordnade jag det lugnt och fint men nog tyckte jag att han störde.
 
Sånt händer nog inte i Stockholm. Eller i de kretsar där Mellinskan rör sig.
 
Jag har aldrig, och kommer aldrig, att förstå varför det blivit så populärt att försvara tiggeriet. Det fanns en gång när vi sa ungefär som så: det är inte värdigt ett land som vårt, vi måste greja det här. Och så gjorde vi det.
 
Nu är det på något sätt inne att vara ute.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0