Malmö satsar på unga

 
Vänsterstollarna i Malmö, staden min, vill ge unga fria cyklar eller fritt busskort. De lever lite i det blå de där politikerna, speciellt i Malmö. De har fått för sig att denna idé skall "... syftet är att tackla stadens allra största utmaning: den djupa sociala och ekonomiska klyfta som går mellan människor och grupper. Tanken är att tryggheten och sammanhållningen i staden ökar när unga möter andra människor än sina typiska grannar och skolkompisar och gör saker utanför hemmakvarteren."
 
Det blir tydligt att dessa beslutsfattare lever inne i staden och inomhus. Det finns så klart mycket fattigt folk och många unga som lider. Jag har dock hittills inte hittat någon utan en sprillans ny iPhone så det verkar finnas viss kapacitet.
 
Att unga skulle se till att hålla samman med andra på grund av detta finner jag löjligt. Redan idag känner många gamla obehag när de åker buss. De får stå i bussen för ingen av de unga har idag fostrats till att lyfta på arslet när äldre har svårt med balansen. Tvärtom har jag sett dessa småglin flina när de äldre desperat kämpar med balansen.
 
Och på tal om äldre — om någon grupp skulle ha fria resor, cyklar är väl ingen bra idé, så är det våra äldre som snart är fattigpensionärer hela bunten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0