Bildning? Ja tack! Utbildning? Nja ...

Det torde stå klart att Romsonskan är utbildad. "Hon är jurist och har doktorerat i internationell miljörätt vid Stockholms universitet." Jag har citerat från helgens söndagskrönika från Snaphanen och Julia Caesar.
 
 
Att Romsonskan har utbildning med sig i bagaget är klart men vad hjälper det när hon inte har vare sig bildning eller hyfs (också en sorts bildning). En sak som bildat folk vetat länge är att utbildade personer kan vara direkt rudis. Bildade personer däremot, kan föra sig i både slott och koja och har också den fina lilla egenskapen att de erkänner när de har fel — utan långa och tråkiga undanflykter.
 
Nyheten för mig i denna krönika är hur lärarkåren röstar eller kan tänka sig att rösta. Att journalistkåren är rödare än gamla rödtjutet Parador vet vi sedan länge. Att lärarkåren följer samma mönster är däremot nytt för mig. Visserligen har jag fyra lärare i bekanskapskretsen som alla röster MP eller S så jag har nog haft mina aningar.
 
Julia Caesar igen:
 
"Socialdemokraterna var överlägset största parti bland lärarna – 57,8 procent svarade att de definitivt eller kanske skulle ha valt (s). (Partiet fick 31,01 procent av rösterna i riksdagsvalet.)
Nästan lika många, 53,1 procent, svarade att de definitivt eller kanske skulle ha valt miljöpartiet. (Partiet fick 6,89 procent i riksdagsvalet). Mer än varannan lärare är alltså miljöpartist. Vänsterpartiet är tredje största parti bland lärarna. 34,5 procent svarade att de definitivt eller kanske skulle ha röstat på (v). (I riksdagsvalet fick vänsterpartiet 5,72 procent)."
 
Att i ljuset av detta bli förvånad över skolans utveckling tyder på bristande insikt och, faktiskt, bildning.
 
Om man tar Sven-Eric Liedmans ord så blir det lite tydligare:
 
“Den som bildar sig är däremot fri. Processen är styrd inifrån, av intresse, av kunskapshunger, av lust att förändra den person som man blivit. Kunskapen ses som egenvärde och inte som medel för något annat."
 
 Ellen Key:
"Bildning är det som är kvar sedan vi glömt allt vi lärt oss."
 
Jag kan inte tycka annat än att bildning är långt viktigare än utbildning, utan att förkasta det senare. Men i ett helt livs perspektiv så måste det vara bättre att vara bildad än utbildad. Att då sätta bildning på undantag i vårt samhälle verkar direkt knasigt.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0