En underlig dag

Jag är en väluppfostrad man. Jag är dessutom en vänlig själ. Jag är dock ingen mes och jag reagerar ofta starkt på dumheter och när jag eller de mina blir påhoppade av livets grottmänniskor så är jag tämligen slängd i käften. Jag har aldrig i hela mitt liv varit inblandad i handgemäng. Det var lite bakgrund.
 
Denna varma men mulna dag fann jag det passande att gå till ett antal varuhus dit män ofta går och trivs. Inte jag dock men nu behövde jag lite karbinhakar och spännband till min EDC (Every Day Carry).
 
Det var då jag kränkte en man. Han sa så.
 
 
Han satte också in mig i rasistfacket och det gick tämligen fort. Han gillade inte heller mitt språkbruk hur han nu kunde ha synpunkter på det när hans svenska var klen. Han hade dock lärt sig viktiga ord som: oförskämd, kränkt, polis, anmälan och rasist.
 
Äggrasister
 
Det som hände var följande. Jag var på väg till kundterminalen för att slå in mina artiklar för att hitta på vilken plats grejorna finns. Denna man hann före varför jag ställer mig bakom för att invänta min tur (jag är väluppfostrad som sagt). Då ringde mannens telefon. Han tar upp den och svarar, vad vet jag inte för språket var inte mitt. Efter en minut eller så när mannen pladdrar i mobilen utan att använda terminalen så tyckte jag att det räckte med väntan. Vem vill vänta när herrar sysslar med annat och blockerar terminaler. Samtalet gick så här:
 
-Ursäkta, men om du skall tala i telefon så kanske jag kan få använda terminalen mens du talar. -Jag skall bara avsluta samtalet. - Okey.
Efter ytterligare två minuter och fortsatt blockering av kundterminalen fortsatte det så här:
 
-Om du bara ställer dig lite vid sidan så skall jag slå in karbinhake. Det går fort och du använder ju ändå inte apparaten. -Varför är du oförskämd. -Det är jag inte men du är i vägen. - Du kränker mig. -Jaha, okey. Inget konstigt, alla är kränkta idag, även du. - Du kränker mig och du är rasist. -Okey. -Jag skall anmäla dig. -Gör det. Men avsluta telefonsamtalet först så du kommer ut på linjen eller vill du låna min telefon. -Jag ringer polisen. -Gör du det men stör mig inte mera.
 
Aggressiviteten var uppenbar och jag börjar bli trött på det här sketna beteendet hos vissa oborstade typer.
 
När jag 15 sekunder senare var klar så började jag knalla mot hyllan, båt 13, och när jag tittar upp står det en leende herre och gör tummen upp till mig.
 
Kändes bra faktiskt.

Kommentarer
Postat av: JSC

Hade själv en liknande uppgörelse för en tid sedan, i mitt fall med en gynnare i kassakön på City Gross. Göken trodde att varukorgen var en fullvärdig ersättare för honom själv i att hålla platsen i kön, jag hade annan uppfattning och klampade förbi varpå verbalt tumult utbröt...

Det var gott om andra med annan härkomst en skånsk närvarande - stort jubel utbröt när jag frågade om han var röstvärvare för SD :-)

2015-06-30 @ 13:30:46
Postat av: Ipse Cogita!

JSC:

Det är närmast en plikt att markera när det blir både fel och dumt. Mer sånt;)

2015-06-30 @ 15:04:59
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0