Touren har dragit igång

 
Passande nog i värmen har Tour de France satt igång. Nu är jag tämligen säker på att jag är ensam i Sverige  om att titta på denna klassiker, år efter år. Jag är ingen sportfåne över huvud taget men just touren handlar om så mycket annat.
 
Underbara landskap susar förbi, lagen har en mängd olika nationaliteter representerade (ingen nationalism här inte), prestationerna är övernaturliga och lägg därtill att Roberto Vacchi med bisittaren Anders Adamson, som båda kan sporten och dessutom har humor, sköter ruljansen.
 
Jag kan i reklampauserna också följa danska TV2. Där är touren religion. Inte någon humor men Jörgen Leth är ytterst kunnig och han är poet, författare, filmare med mera med en filosofisk syn även på cykling.
 
Jörgen Leth
 
Så, adjöken rabatter och uteliv. Nu stunder högtidsstunder på plattisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0