Samma resonemang nu som då

 
Idag blev det tydligt att polisen inte tar kriget på allvar. De kör med samma bortförklaringar som de alltid gjort, trots att de själva utvärderat att de misslyckats. De försöker således att luras. Lite valda ord från polismästaren som 1) inte tycker det är så farligt, 2) menar att risken är låg, 3) vi kan själv (ha!):
 
"Och Stefan Sintéus påpekar att det har sprängts på tider och platser där det inte finns mycket folk."
Inte så farligt alltså.
 
 
  "Så än så länge så menar vi nog det att det ändå är rätt så isolerat trots allt. Men jag utesluter att det inte att det finns en viss risk ändå, eftersom det sprängs på platser där det uppenbarligen funnits någon människa. Samtidigt så är det en oerhört låg risk."
Lite spänning i tillvaron får vi räkna med.
 
"För inte så länge sedan hade Malmöpolisen en särskild insats för att hantera organiserad kriminalitet."
Det var den som misslyckades.
 
"Men Stefan Sintéus tror inte på någon specialsatsning nu.
– Det är möjligt att vi gör vissa förstärkningar med anledning av läget. Men tittar vi på längre sikt så är detta något som vi ska ha i vår linjeorganisation och inte tillfälligt där folk blir kommenderade från olika enheter till oss i Malmö."
Jaha, fortsätta på inslagen linje, som misslyckats flera gånger, verkar ju vara smart.
 
Så ser det ut och ingen bryr sig. Undrar om alla inom polisen resonerar likadant (Göteborg? Stockholm?). I resten av landet vet vi hur det ser ut — där finns det knappt några poliser.
 
"... rätt så isolerat trots allt" säger högsta hönset i Malmö. Nio handgranater på kort tid, ett stort antal skjutningar, bilbränder dagligen ... Hur man kan få det till "isolerat" övergår min fattningsförmåga.
 
Vissa blir snabbt avtrubbade — DET står i alla fall klart.
 
SR
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Csaba

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Har jobbat som kriminalare i ca 13 år i ett annat land. När jag hör dessa poliser babbla istället för att ta itu med jobbet, får jag utslag på hela kroppen.
I mitt gamla hemland, Ungern, bygger man staket på gränsen mot Serbien - en meter ner i jorden, 3 eller 4 meter ovanför. Ungern är ett gränsland i Schengen. Nu läser jag att Frontex fångar ca 1500-1600 personer dagligen som illegalt kommer över gränsen. De placeras i flyktingläger, registreras, (de är inte "papperslösa" än) men så fort som möjligt åker de vidare till Tyskland och Sverige. Under vistelsen i Ungern ställer de till alla möjliga svinaktigheter, men polisen daltar inte med dem. Ibland undrar man, varför har vi lagar och statlig ordningsmakt i Sverige, när alla dessa åsidosattes hela tiden? Och en stilla personliga undran: hur länge tillåter vi att det bara fortsätter och förvärras?

2015-07-24 @ 22:05:05
Postat av: Ipse Cogita!

Csaba:
Tack för att du delger lite från "golvet". Jag tror svensken är helt väck, bortom räddning.

2015-07-24 @ 22:14:18
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Csaba

Vet du, jag är fortfarande optimist. Jag säger att det inte kan bli värre. Jag minns oktober ´56, gick i gymnasiet då. Jag minns revolten, när folket fick nog. Minns Prag-våren ´68 och dagen när Warsawa-paktens styrkor gick in till Tjeckoslovakien för att krossa deras drömmar - just den dagen började jag på Polishögskolan. OK, svenskar har lite lugnare temperament, men efter en tid ska tålamodet ta slut även här.
Snart är det läggdags med den aktuella boken - god natt!

2015-07-24 @ 22:40:16
Postat av: Karin

Nu har "snällheten" och förnekelsen nått högst upp - till polisledning och ansvariga ministrar.
Det började i familjen - om vi är snälla mot stygga Lasse och Lisa så blir de nog snälla.
Det fortsatte likadant i skolan - läraren tänkte på samma sätt som föräldrarna och i skolan blev det ordningskaos och dålig inlärning.
Och nu tas den kravlösa stilen över av polisledning och ministrar - det är rätt så isolerat och inte så farligt med ödeläggelsen i Malmö. Vi är snälla och blundar så syns det inte.
40 - 50 år utan att någon velat ta ansvar på riktigt, kreverar nu i ansiktet på oss.

2015-07-24 @ 23:31:27
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Ipse Cogita!

Karin:
Det värsta är att även mina vänner, utom en, säger "ta’t lugnt, ta en kräfta till ... Det ordnar sig". Jag går mot vansinnet till;-)

2015-07-25 @ 11:59:08
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Karin

Ja det är inte lätt att ha bildligt blinda och döva vänner. Medier med självvald munkavle på och korrupta politiker gör väl sitt till.
Men man tycker att även de någon gång kunde få för sig att läsa danska tidningar och bloggar, om de nu inte vill läsa annan utländsk press.
Idag mår dina vänner bättre än du i sin naiva blindhet. Frågan är hur de kommer att reagera när den mörka framtiden väller över oss alla. Kanske de bara anpassar sig då också?
Helt klart är emellertid att framtiden skulle blivit ljusare om fler liksom du hade förmågan att tänka själv.

2015-07-25 @ 17:21:56
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0