Nu?

 
Jag satt och slö- och sluttittade på dagens nyheter och kom till denna. Den hade jag missat. Mattssonaren måste ha suttit för länge på kontor. Att Sverige som IT-land skulle "slacka" efter nu är tramsigt, det har vi gjort länge.
 
Gräv lite Mattsson så skall du få svar på frågan varför. En anledning är att svensken inte längre är ansedd som en hårt arbetande och seriös person. Tvärtom, en slö rackare som vill glida fram på räkmackor. Tjänstebil framför hårt arbete. Förmåner innan prestation. Så har det varit länge.
 
Det gäller för övrigt inte bara inom IT-branschen. Mina vänner i byggbranschen vill ha pålitligt folk. Det är inte bekväma svenskar. Kan det vara så att räkmacksskolan ligger bakom?
 
Vännen min grät av glädje när han byggde ny villa. Ansvarig var Marik och hans gäng. Vännen grät också när svenskarna kom för att installera elen och måla. De sistnämnda tog lika lång tid för sin del av bygget som hela bygget för övrigt. Han grät så klart av olika anledningar och det var inte till den svenska arbetskraftens fördel.
 
Alla tjatar om att världen ändras och vi måste gå framåt. På arbetsfronten går det snarare bakåt. Det vet folk som sysslar med affärer men inte de som aldrig jobbat — politiker till exempel.
 
För ordningens skull — mina svenska hantverkare är ett under av effektivitet och de har ett mycket stort ansvarstagande. Men det är inte normen. Speciellt inte inom IT-världen där svenska ungdomar tror att Googles fräcka arbetsmiljö är ett fritids.
 
just saying ...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0