Nu rör de sig ...

... poliserna.
 
 
Både Malmö och Göteborg verkar ha problem av det större slaget. Jag är medveten om att Aftonbladet inte är ursprungskällan för begreppet saklighet och sanning. Men ändå. Det har uppenbarligen gått så långt att man inte höjer någon beredskap efter en skjutning, ej heller efter två, än mindre efter tre — det krävs fyra.
 
Då börjar man tydligen röra på fläsket. Man leter efter något som kan sticka ut, troligen knivskaft.
 
Nu skall man så klart inte raljera över allvarliga ting. Men det är svårt att låta bli. Eftersom både politiker, journalister och polisen lever i någon form av tro att allt är under kontroll så vill jag meddela avvikande uppfattning.
 
Det är nästan så långt ifrån kontroll som man kan tänka. Jag följer så klart Malmö mest eftersom jag bor där. Det är ett faktum som är bombsäkert att det brinner bilar dagligen. Att det skjuts väldigt ofta, åtminstone veckoligen, står också klart. Nu börjar också det tunga artilleriet komma i bruk likt handgranater. Hittills har det skett nästan på daglig basis.
 
Nu är det faktiskt på tiden att det sker en skärpning — och den skall vara tuff. Personligen anser jag att den nya polisorganisationen, som kommer att ta år att få på plats (och sen kollapsar den), måste fixa fram en rejäl styrka, troligen flera hundra poliser, som jobbar med att jaga livet ur slöddret.
 
Den skall syssla enbart med detta och sen kan resten av ordinarie poliser sköta det som blir över. Dessa övriga kan för övrigt dra ner på att jaga fortkörare och annat skit. Jag kör 4.500 mil varje år och hastigheten är inget problem, folk kör ansvarsfullt i det stora hela.
 
Vad skall det till för att ansvariga politiker och polisen skall ta på sig blåstället och de facto börja göra något? Jo jag vet att det snackas om att det jobbas, mest i det fördolda, men det är en ren bluff och beviset för det är att det blir värre hela tiden.
 
Jag börjar inse att det är dags att få rätt att beväpna hederligt folk. De som skall sköta försvaret av hederligt folk har kapitulerat.
 
Så är det bara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0