Mitt fel — igen!

 
Skatteverket har ju numera ett gott rykte och ett stort förtroende hos allmänheten. Det tänker Pia Bergman, nationell samordnare för kontroll av grov ekonomisk brottslighet på Skatteverket, tydligen ändra på.
 
Att skatten på sprit, cigaretter och arbetskraft är skyhög bidrar inte till problemet, nej det är alla vi andra det är fel på — igen. Som egenföretagare betalar jag cirka 72 % i skatter och avgifter. Troligen vill samhället ha ännu mer. Att det skulle vara ett problem verkar inte Bergmanskan tro.
 
Sen har hon ju rätt: "Som jag ser det är det ett stort och dessutom växande problem som ökar för att det finns mycket pengar att tjäna". Till det kan jag bara säga: om man har så högt skattetryck att staten snor åt sig över 70 % så måste man kanske fixa stålar på annat sätt. Att likt Pian skylla på Svensson håller inte.
 
För övrigt är jag dödens trött på att alltid, numera, bli ihopslagen med alla brottslingar som fifflar. Jag kan dock ärligt säga att om jag fick börja om i mitt yrkesliv så skulle jag anställa duktigt folk som kunde hitta alla kryphål i världen för att undkomma skatter och avgifter. Jag skulle dessutom försöka fixa så mycket svartjobb som möjligt.
 
Det blir så när undersåtar blir skinnade.
 
Sen glömmer hon helt var mycket av den här fifflarverksamheten pågår. Den pågår i Malmö till mycket stor del i de områden som polisen, räddningstjänsten och, självklart, skattemyndigheten inte sätter sin fot nu för tiden. De är rädda för det smäller lite till höger och vänster.
 
Så när myndigheter av olika slag inte vågar ta tjuren vid hornen så är det passande att hacka på Svensson. Lägga skulden på vanligt folk.
 
Det är faktiskt oanständigt.
 
Den där Pia verkar också tro att om de de där femtio miljarderna skulle komma in i statskassan så skulle vi få det bättre. Hon följer inte med i debatten. De pengarna kommer inte att går till tant Svea 94, de kommer inte att gå till några Svenssons heller.  Försvaret kommer inte att få en spänn och så vidare.
 
DN
Fnordspotting
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Karin

Svenska statsapparaten är i desperat behov av pengar för att finansiera världens sämsta och flataste invandringspolitik.
Precis som du påpekar kommer inget av höjda skatter eller ökade lån att gå till Svea på äldreboendet, till Emils behov av egen lägenhet eller till någon annan Svensson.
Tyvärr kan man som vanlig medborgare med a-skatt inte undkomma, så även fortsättningsvis får samhället in pengar från Svensson. Fast vi är många som önskar att vi kunde ändra på det.
Den nu förda politiken håller på att förändra svensken, från att ha varit en som av solidaritet betalar skatt, till att bli en som önskar sig kunna vara skattesmitare.

2015-07-30 @ 12:21:35
URL: http://store.blogg.se
Postat av: Ipse Cogita!

Karin:
Man kan ju läsa Nima Sanandaji också:
http://www.capx.co/scandinavian-unexceptionalism-6-taxes-matter/

2015-07-30 @ 13:47:04
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0