Förlåt mig

 
Föga uppmärksammat i medierna har Belindans utfrågning av Jimmy varit. Jag råkade se eländet. Hur i hela fridens namn är det möjligt att en journalist i Sverige 2015 kan syssla med icke-frågor. Landet har problem och Olssonskan sysslar med ...? Ja, vad? Har snott resten från anybodysplace. Förlåt mig.
 
"Jag tänker testa om du hänger med i samhällsdebatten. Jag tänker fråga om du känner till den här hashtaggen som lyder #backazara?

Ja, jag har sett den.

(Så fick tittarna veta att backa Zara handlar om ett mediabråk efter det att artisten Zara Larsson kritiserat marknadsföringen av henne i relation till de manliga deltagarna på en festival. En programledare på radio hade tydligen fått be om ursäkt för att han tyckte hon var gnällig och hon drabbades sedan av mycket näthat.)

Gör ni politiker tillräckligt mot just det här näthatet som drabbar kvinnor?

Jag vet inte vad man kan göra politiskt egentligen. Det handlar om attitydförändringar. Attityder som finns i samhället och i skolan.

Hur gör du?

Jag säger att det är fel .. till exempel i sådana här sammanhang.

Du backar Zara med andra ord?

Jag vet inte alls vad det handlar om i detalj så det kan jag inte svara på. Men jag tycker inte att man ska hålla på och hata varandra.

#backazara handlar om att hon får massor av näthat.

Det ska naturligtvis vare sig hon eller någon annan utsättas för.

Du backar Zara med andra ord?

Det kanske jag gör, det vet jag inte men jag tycker inte att man ska utsättas för näthat i alla fall.

Men då backar man Zara.

Jaha?

Eller?

Det är du som lägger orden i min mun.

Sa du att du backar Zara då?

Jag sa att det vet jag inte för jag vet inte vad det betyder i detalj så det kan jag inte svara på. Innan man svarar ja eller nej på en fråga så bör man ju veta vad man svarar på."

Det här är nivån på public service 2015. En gnällig tjej med mansproblem och storhetsvansinne, Zara, är tydligen viktiga ting för Belinda. Det ÄR för mycket rosé på Gotland.
 
Man kan dessutom fråga sig varför alla snackar näthat utan att nämna de stora skurkarna — feministerna. För oss som lite då och då tar del av deras alster så står det klart att dessa stollar är hatare i ordets rätta bemärkelse. Ingen bryr sig så klart men ändå.
 
Jag återgår till rabatterna mina.

Kommentarer
Postat av: anybody

Förlåt?? Det finns ingen anledning ..jag känner mig hedrad .. ;-)

2015-07-02 @ 22:28:36
URL: http://anybodys-place.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0