Skulle jag göra detta? Idiot talar.

 
 
Yara blev mördad på det mest fasansfulla sätt. Därom är vi alla överens. Jag kan ingenting om fallet mer än det jag läser på olika håll.
 
Men jag blir knäpp på knäppisar likt herr Cantwell, bra namn på engelska på karln. Han skäms inte en sekund att skriva:
 
"Nej, det var inga monster, inga odjur som torterade flickan till döds. Det var en människa, någon som du och jag."

Att det var människor som torterade och mördade flickan står klart, att herr Cantwell också under andra omständigheter göra samma sak är väl lika klart. Men blanda inte in mig.
 
Han gör stort nummer av att det genom historien funnits folk som gjort ting av fruktansvärd natur. Men han kunde också berättat om de som vägrat mörda och tortera; han kunde ju till exempel talat om den tyska soldaten som slängde bössan och gick och ställde sig framför bödlarkompisarna för att skjutas.
 
Ondskans folk finns, omständigheterna styr hur det blir i skarpa lägen. Ingen moralisk dom kan utfästas om man inte själv varit på plats. Men godhetens människor finns också, där moralen står högt och många har betalat ett högt pris.
 
Men nu var det inte krig det handlade om, inga koncentrationsläger, ingen fattigdom, ingen terror, det var i fredens Sverige. Att då påstå att du och jag skulle kunna tortera och mörda barn visar på att herr Cantwell är en renodlad idiot.
 
AB
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0