Dessa danskar!

Fem-årsdag för det Arabiska Forår (Femårsdagen för den arabiska våren).
 
Så var rubriken idag på DR2, en dansk tvkanal.
 
 
När det begav sig var svenska medier i sjunde himlen och den svenska specialgrenen, gråt, drabbade även vissa journalister. De var rörda över att våren kom. Inte en tvekan, inte en analys, enbart — nu händer det positiva ting. Att våren sen gick mot smällkall vinter har inte utlöst några större känslostormar hos de svenska medierna, de totalitära. Någon självkritik har inte heller synts till.
 
Danskarna har kommit fram till att det är femårsdagen för den arabiska våren (hur de nu kom fram till det). Och här fanns det analyser, självrannsakan och ingen gråt.
 
Att svenska journalister skulle granska sig själva, och i backspegeln se hur fruktansvärt fel de hade finns inte på kartan. De skulle därmed erkänna att många bloggare och utländska medier skulle ha haft rätt i sin kritik mot "våren", och sånt går inte för sig. I Sverige.
 
Det var säkert någon annans fel.
 

Kommentarer
Postat av: Karin

När Cecilia Uddén rapporterade från Egypten 2012 var hon verkligen inte bäst. Innan dess hade jag lyssnat på henne med ett visst intresse, men nu föll hon stenhårt. Jag minns hur jag bara gapade av ren häpnad, när hon lovsjöng Muslimska Brödraskapet som moderata progressiva krafter.
Efter detta började jag "lyssna" på vad Uddén verkligen sa i sina reportage och insåg att även hon hade en agenda.

2015-12-17 @ 23:40:24
URL: http://www.store.blogg.se
Postat av: Ipse Cogita!

Karin:
Tack för kommentar. Jag är glad att alltfler ser igenom de svenska medierna.

2015-12-17 @ 23:44:44
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0