Något är på gång (sedan länge)

 
Jag har väldigt svårt att förstå varför politiker skall in och rota i allting. Nu vill en stolle ta bort pappersrecept. Helt. Jag får väl först meddela att jag enbart skummat artikeln men det räcker för mig; dessutom får jag bara elektroniska recept sedan länge.
 
Men själva tanken att ta bort recepten är direkt farligt. När systemen pajar kan man inte stå och tjafsa med apotekspersonalen. Man behöver sina mediciner. Vän av ordning invänder säkert att datagrejorna kommer igång relativt snabbt så risken är liten att man står utan medikamenter.
 
Till det säger jag bara — nu ja. Men i ett läge där det bränner till av olika anledningar så blir det lite annorlunda. Och hur är det på landet? Eller är den delen nedlagd?
 
Tyvärr tror jag detta bara är en liten del i "planen". Kontanter skall bort så att överheten kan hålla koll på varje sekin vi rör oss med (själv kör jag enbart med cash).
 
Här är det samma sak. Läkarna skall kollas för att några promille av läkarkåren slarvar. I förlängningen vill de kolla varenda en av medborgarna också — på medicinsidan. Alltid kan maktens folk använda det till något.
 
Jag hjälpte min faster idag. En gammal dam. Hon skulle ta ut pengar men det var begränsat (på det kontoret) till 5.000:-. Hon ville ha 10.000:-. Efter lite dividerande visade det sig att det gick, det fanns pengar på kontoret så det räckte. Handelsbanken har kontanter för sina kunder; tack för det.
 
Efter oss kom en kille med en hel näve av femhundringar. Han hade snurrat runt på olika marknader och skulle sätta in stålarna på sitt företagskonto. Han sa: "Du skall veta en sak, det är ta mig tusan lättare att ta ut pengar än att sätta in. Frågerutinen om varifrån pengarna kommer är omfattande".
 
Så var det med allt snack från våra politiker om att tilliten i samhället skall vara stor. De räknar kallt med att alla undersåtar fifflar.
 
Vissa redovisar dock ingenting och det med politikernas och myndigheternas goda minne.
 
Men det är, som det heter, en helt annan sak.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0