Ensidigt om invandringen

 
Folk flyttar runt av olika orsaker. Det finns åtminstone tre som berörs: 1) den inhemska befolkningen dit invandringen sker (svenskar till exempel), 2) de som invandrar samt deras landsmän redan på plats i inflyttningslandet (somalier som ett exempel) och 3) landet de kommer ifrån (Somalia i exemplet).
 
Orsaken till varför man väljer att flytta varierar, speciellt över tid. Vissa är renodlade flyktingar (krig och liknande) andra flyttar av ekonomiska och sociala skäl (skulle tro att romer ligger där).
 
Alla grupperingar ovan påverkas och påverkas olika beroende av vilken typ av invandring vi talar om.
 
Det som förvånar mig är att politiker och massmedierna ägnar all kraft åt punkt 2 ovan. De vill också ge sken av att alla flyr från krig och elände. De verkar också tro att krig och elände skall vara i evig tid varför annars permanenta uppehållstillstånd redan från början för vissa grupper.
 
Om vi sen skall gå djupare så kommer det till faktorer som påverkar hur det skall gå. Om det kommer människor som har som grundinställning att försöka anpassa sig till ankomstlandet så är det en sak. Om det kommer personer som vill fortsätta med sitt eget hemlands lagar, regler och normer så är det en annorlunda situation.
 
Men problemet är ju så klart mycket större än så. De inhemska (punkt 1) påverkas och inte minst punkt 3, landet de kommer ifrån. Speciellt punkt 3 verkar ingen lägga så stor vikt vid.
 
Det är väl om något oanständigt.
 
Nu är jag en renodlad lekman som inte forskat i frågan, men jag gör mitt bästa för att försöka förstå varför den nuvarande svenska linjen och EU:s inte fungerar. Ju mer jag läser desto mer fattar jag att frågan är alltför stor och svår för våra nästintill kvacksalvande politiker. Som vanligt är mediernas folk helt akterseglade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0