Där rök den också — kyrkan vår

 
Nu måste jag var extremt tydlig. Jag är inte religiös. Jag tror inte på Gud, Mohammed med flera, ej heller på tomten. Dock accepterar jag att folk väljer att tro på något. Jag ser till att tomten kommer varje år.
 
Men, jag kan ha fel, om man tror på något och vill tillhöra det samfundet så kan man väl inte blanda in andra som tror på annat. För mig blir det lite rörigt. Jag skulle ställa mig frågor: varför är jag här, vad tror jag på, vilket är kittet som håller oss samman etcetera.
 
Men allt är som vanligt i landet på väg utför — inget betyder något samtidigt som allt betyder samma sak. Tillåt mig tvivla.
 
En av min och min hustrus bästa vänner är präst. En människa som tror. Det stör mig på intet sätt. Jag skall höra mig för vad hon tycker i frågan. Jag kan ju vara totalt snett på’t.
 
Dock har jag svårt för nuvarande tillstånd. Det finns liasom inget att stå upp för. Inte landet, försvaret, sill och nubbe, rent och snyggt, vanligt plåster, och allt annat som rörs ihop i en rödgrönrosablåbrun sörja.
 
DN

Kommentarer
Postat av: Tony Malmqvist

Och kanske är det just det som är hela problematiken. Prästeländena vet inte ens själva vad dom tror på, och då blir det så här.

2015-08-20 @ 14:04:22
URL: http://slowtrainiscoming.wordpress.com
Postat av: Ipse Cogita!

Tony:
Det är rörigt nu som sagt.

2015-08-20 @ 14:35:52
URL: http://store.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0