Å andra sidan ...

 
Det får inte råda något tvivel om att det är fel att attackera tiggande folk. Problemet ligger inte hos tiggarna, det ligger hos politiker och myndigheter. Men risken är stor att tokstollar går över anständighetens gräns.
 
Nu skall det undersökas — igen.
 
Hittills har de tiggare jag träffar på i min vardag inte stört mig på ett otrevligt sätt. Men de senaste dagarna har det börja ändra sig. Ett antal BMW:s från Bulgarien släpper av ett gäng personer som skall sälja tidningar och tigga.
 
Det nya nu är påflugenheten och ilskan. Innan satt de och störde inte. Inte mig i alla fall. Nu har det blivit annorlunda. De försöker tränga sig in i bilen för att jag skall köpa. När jag säger att jag inte vill så blir de förbannade och nästintill hotfulla.
 
Nu är jag ingen rädd typ och jag har talets gåva så det ordnar sig varje gång. Jag är dessutom väl rustad om det går över styr.
 
Men jag tänker på Svea, 90. Jag tänker på lilla Pelle, 10, som väntade på sina föräldrar på parkeringen. Nu var jag där så även det redde ut sig.
 
Jag tycker att den där utredningen de skall sjösätta som handlar om våld och hot mot tiggarna skall utvidgas. För balansens skull kan man väl utreda det som sker på andra hållet.
 
Kan det va’ nåt?
 
SR
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0