Det närmar sig skarpt läge

 
Det börjar närma sig val. Den svenska politiska debatten är tunnare än vattvälling (mjöl och vatten). När journalisterna gjort sitt återstår enbart vatten av hela debatten. Och hur välja?
 
Mina ingångsvärden är lite grundläggande; detta för att jag anser det behövs en rejäl betongplatta att stå på innan man kan diskutera skitfrågor. Denna platta saknas i dagens debatt.
 
Land skall med lag byggas har det hetat åtminstone sedan 1300-talet. För mig är detta helt avgörande och grundläggande. Samma lag för alla. Punkt. Har vi det? Nja ... Åtminstone jag vill att lagar följs som vi kommit överens om. Både inom landet och internationellt. Följer vi Dublin-förordningen? Rule of law är betongplattan.
 
Denna fråga är stendöd i dagens debatt.
 
För att sen kunna upprätthålla denna lag krävs ett stabilt rättsväsende; en polis som tar hand om de värsta avarterna; en försvarsmakt värd namnet, kompletterat med ett vasst hemvärn; en civil beredskap med sting  samt en grundläggande frihet från statens (-ernas) övervakning.
 
Vilka partier diskuterar detta?
 
Rättsväsendet knarrar (hets mot folkgrupp är det till exempel om man säger att en islamistisk bönestund låter som en åsna med magknip), polisen jobbar med konstiga saker och får skit för allt de gör från alla, försvaret finns inte, hemvärnet finns men räcker inte till, den civila beredskapen har svårt att hantera ens en skogsbrand (chefen satt på Österlen och blev uppdaterad via telefon) och övervakningen är i full sving (trots att EU sagt att den är vidrig), ännu en lag som inte respekteras.
 
Sådana här petiteser diskuteras inte alls.
 
 
Ett land vars politiker vägrar se hur landet kan hotas, inifrån och utifrån, måste anses leva i en fantasivärld. Det kan vara allt från motsättningar inom landet där slitningar och laglöshet ökar och kanske rinner över. Det kan vara total civil kollaps i form av att viktiga infrastrukturer brakar ihop (el, vatten etc).
 
Det kan vara påtryckningar utifrån som blir tuffa och vem fan vill ha Putin på Gotland.
 
Dessa för mig grundläggande frågor besvaras inte av något parti. Sekterna MP, F! och V är värst men de andra är i dessa frågor inte mycket bättre.
 
Fy för tusan, jag lever i limbo-land.
 
Så hur tusan kan jag välja när ingen diskuterar dessa grundläggande framtidsfrågor?
 
Politikerna verkar tycka att det är det absolut viktigaste just nu att skälla på SD och det är så sanslöst långt från min oro att jag egentligen saknar ord. Journalisterna lierar sig med kriminella för att jaga vanligt folk som tycker till på olika fora.
 
Svensk politik och svenska medier är urtypen för hur ett land urvattnas för att på sikt försvinna ner i avgrunden.
 
Jag tror jag tar en wiskey.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0