Inte konstigt att världen ser ut som den gör

 
Den här lilla kvinnan verkar var urtypen för tesen — bildning är inget att skriva hem om. Hon inleder med att tala om vad hon inte gjort: "Adolf Hitlers nazistmanifest ska vara genomvidrigt på alla sätt, avskyvärt, galet, snurrigt - och monumentalt tråkigt, enligt dem som läst. Jag har inte gjort det." Då vet vi det.
 
Eftersom hon nu inte läst skräpet så kan hon konstatera: "Därför är jag skeptisk till dem som förklarar denna skitboks hajp på exempelvis Amazons topplista över ­politiska e-böcker 2013, med att det trots allt är ”intressant” att sätta sig in i Hitlers tankar. Vilket strunt."

Bevare mig för den sortens resonemang. Tycker mig se lite av vår tidsanda i sättet att argumentera; likt: "synpunkter på allt har jag, men jag vet inte ett skit". Sånt blir farligt när vi talar om viktiga frågor som: EU, klimatet, övervakningseländet, integrationssystemet och ålens rödlistning.
 
Jag har så klart Mein Kampf i bokhyllan, jag läst den från pärm till pärm, och ja, den är tråkig men också upplysande. Jag har också läst bibeln från pärm till pärm, tog fyra somrar att sega sig igenom och ja, tråkig. Koranen köpte jag för tio år sen och även den är läst från pärm till pärm, sura för sura och ja, den är tråkig.
 
Att inte läsa och ändå ha en egen uppfattning måste anses som höjden av förakt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0