Floskler löser inget

 
Jag hann knappt posta mitt förra inlägg förrän det dök upp en stolle igen. Jag har jobbat med olika organisationer i en drös av år och ingen har hittills kunnat förklara för mig vad tusan värdegrundsarbete är. Förutom fullständigt självklara saker.
 
Men det kanske är så att självklarheter inte finns längre, man måste utbilda folk i att det är fel att hutta brandbomber in i lokaler.
 
Uppdatering:
 
Så här krånglar man till exempel till det:
 
"2. När visar sig en verksamhets värdegrund som mest? Har du exempel på en vardaglig situation?
När en personalgrupp suttit och bestämt hur man ska göra i en situation, men sen går ut och gör som man själv vill, struntar i vad man bestämt – då märks det att man inte har en gemensam värdegrund.
 
Nej, det har inget med värdegrund att göra, det har att göra med att man skiter gemensamt anammade beslut. Man är egoist. Man sviker teamet och vårdtagaren. Man är en plutt. Diskussion över, slut.
  Skall man sortera in såna här självklarheter i begreppet värdegrund så blir det en tjock pärm, troligen en full hylla med självklarheter. Om detta är värdegrundsarbete så föreslår jag att alla, redan från kindergarten, får gå igenom Margareta Ribbings stilskola; det torde göra större nytta.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0