Hen skall etableras

 
Nu skall "hen" in i språket. Om detta finns det olika åsikter, vilket det säkert kommer att finnas lång tid framåt. Den hälsosamme ekonomisten tycker det är bra och använder det redan. Genusdebatten ser problem.
 
Personligen känner jag mig obekväm med ordet och tycker mig inte ha så mycket behov av att använda det.
 
Dock vill jag redan nu flagga för ett sätt att använda "hen" fel; i vissa tidningar skriver man hen när man vet könet. Det börjar bli irriterande vanligt och det kan väl inte vara rätt.
 
 
Sen blir det här konstigt. Ordet skall vara könsneutralt samtidigt som det kan användas för det "tredje könet" (vad tusan nu det är).
 
För övrigt vill vissa ta bort "man" också i dessa sammanhang: man måste tänka sig för och liknande. Nu skall detta bytas mot: en måste tänka sig för ... Detta lanseras som en nyhet.
 
Mina föräldrar och mormor och farfar sa alltid: en får tacke!
 
En får göre som man vill!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0