Cash is king!

 
Bankerna har ju i åratal lobbat för att kontanter skall minimeras, rentav tas bort. Anledningen är enkel och troligen två: de tjänar multum på kortverksamheten i stället för kontanter, de vet att politikerna vill ha oss att handla med kort för det ökar chanserna att hålla reda på vad vi gör med stålarna, allt för att övervaka oss än mer och klå oss på stålar. Skatteverket ler i mjugg.
 
Således är allt som strular med de elektroniska systemen av godo eftersom det försvårar för stollar att plocka bort kontanterna.
 
Personligen har jag kort men numera bara som back-up. Annars är det kontanter som gäller; aldrig mindre än 5.000:- i fickan — gärna mer. Luntan med stålar ligger så klart i framfickan på byxorna, stöldrisk minimal. I mitt fall handlar det om att ständigt lämna så få elektroniska avtryck som möjligt efter mig.
 
För övrigt kan jag tala om att SEB på orten där jag bor har öppet mellan 10.00-13.00 och hanterar över huvud taget inte kontanter. Kräk.
 
Handelsbanken, min huvudbank, är den enda bank som kan betraktas som — en bank. De har till exempel kontanter, över disk!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0