Är tillbaka, något stukad!

 
Har varit på Irland. Min svenska far bor där. Han är riktigt dålig. Men det var på sitt sätt ett lärorikt möte. Sverige och Irland tillhör EU med den lilla väsentliga skillnaden att Euron finns på Irland, icke i Sverige.  Jag är riktigt populär på ön eftersom de tycker att jag och övriga svenskar, hittills, har varit kloka nog att hålla oss från gemensam valuta. Den har inte gjort mycket gott hos gemene man på ön med mycken grönska.
 
Sen skall det sägas klart och tydligt att EU har misslyckats totalt med att skapa en gemensam trygghet, framför allt för gamla. Bli gammal i Sverige! Inte på Irland. Ett rent helvete kan jag intyga efter en vecka i eländet. Att skillnaden mellan länderna kan vara så stor trots allt snack om synkronisering är fullständigt ofattbart!
 
Min tunga resa, har troligen sett faderskapet för sista gången, gav också lite annan input — för 21 år sedan vimlade det av tiggande människor på ön. Sen försvann de. Nu är de tillbaka i en omfattning som knappast går att beskriva.
 
När jag kom första gången så var det skitigt på gatorna, man fick vada fram i skräp. Nu är allt kliniskt rent och tacka tusan för det, böterna är skyhöga.
 
Sen är det trist att resa över huvud taget. Varenda människa sitter som fån över sina Ipadar, smartphones eller datorer, även när de är i sällskap med varandra. Själv har jag satt en ny regel; om du förr, med värdighet, kunde läsa en tidning eller en bok så accepterar jag att du läser en läsplatta av något slag. Men jämför gärna med vad som hänt om du i ett sällskap helt plötsligt och ständigt tog upp en bok eller tidning och började läsa. Troligen hade de andra i sällskapet trott du var efterbliven eller direkt oförskämd.
 
Idag verkar alla acceptera galenskaperna.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0