Kommer inte att funka — denna gången heller

 
Området där Afghanistan ligger idag har erövrats av allt från Alexander den Store och Djingis Khan till dagens soppa kokad ihop av världens ledare. Nu skall det successivt bli demokratiskt och till det skall Sverige bidraga med 200 militärer av någon sort.
 
Varför vi skall göra så fattar inte jag men det finns väl en tanke bakom. En annan tanke vore att lämna detta land till sitt öde och sin narkotikaexport. Men det verkar ingen vilja. Inte ens mupparna inom miljöpartiet som av gammal känd anledning vill följa vad FN säger. De stöttar FN eftersom den organisationen vill ha en världsregering och dylika centralistiska idéer gillar Fridolin och hans polare. De vill kort sagt reglera mer av människors liv än något annat parti.
 
Och Bildt kommer undan i stort sett allt (jag gillar karln skall ni veta); det här till exempel:
 
"Men det finns fler skäl till korruptionen i Afghanistan. New York Times avslöjade nyligen att amerikanska underrättelsetjänsten CIA under mer än tio år har givit Afghanistans president Hamid Karzai plastpåsar och ryggsäckar med pengar varje månad. Tidningen kallar det mutor.

 Det är en annan form av budgetstöd, skulle man kunna säga. Även om de utbetalas i lite ovanliga former, säger Carl Bildt men tillägger senare att pengar i plastkassar inte är bra och att de antyder korruption."
 
Reportern Ewa Stenberg låter Bildt komma undan med den lilla otydligheten — antyder?
 
Men på sitt sätt är det bra att han tycker så den gode Bildten. I den så kallade lilla världen vet jag nu att om jag kan få lön för utfört arbete i plastpåsar i en ryggsäck så är det ganska okey.
 
Annars tycker jag nog att i fallet Afghanistan så gäller den gamla devisen: om man står framför ett stup så är det ibland ett steg framåt att ta ett steg tillbaka.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0